Svensk HandelSvensk Handel

Loungewear är Årets modejulklapp

Dela
En uppdaterad variant av mysdressen tar plats under granen i år. De senaste årens starka trend med fokus på träning, yoga och ett sökande efter större välbefinnande i vardagen har fångats upp i modet. Det har blivit status att ta hand om sig själv och att även visa upp att man gör det, därför är loungewear Årets modejulklapp.
Loungewear är Årets modejulklapp 2019. Foto: Pierre Robert.
Loungewear är Årets modejulklapp 2019. Foto: Pierre Robert.

– De senaste säsongerna har basplaggen börjat göras på ett mer exklusivt vis. Det handlar ofta om enkla plaggklassiker som fått ett lyxigt utförande och i år är det hemmaplaggen, eller loungewear, som fått renässans jämförbar med 70-talets satin-set och pyjamaskult, konstaterar Sofia-Li Molin, kreativ chef på Swedish Fashion Council.

Kunderna efterfrågar sköna plagg i hållbara naturmaterial. Forskare i Sverige ger nu också grönt ljus för en återvunnen polyester av PET-flaskor som också kan återvinnas igen, vilket gör att flera varumärken satsar på lite mer exklusiva varianter av fleeceplagg som också hör till den här avslappnade modebilden.

– Det här är plagg som våra medlemsföretag identifierat som en av de starkaste trenderna i vinter. Det syns tydligt i butikerna och på nätet där jakten på den mest ultimata comfy-byxan pågår för fullt, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil. 

Svensk Handel Stil utser Årets modejulklapp i samarbete med Swedish Fashion Council. Det är tolfte året i rad som Årets modejulklapp utses.

Nyckelord

Kontakter

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Sofia-Li Molin, kreativ chef Swedish Fashion Council , 072-164 62 37
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Loungewear är Årets modejulklapp 2019. Foto: Pierre Robert.
Loungewear är Årets modejulklapp 2019. Foto: Pierre Robert.
Ladda ned bild

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels 10 000 medlemsföretag har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Swedish Fashion Council är en branschorganisation vars mål är att främja, utbilda, inspirera och digitalisera den svenska modebranschen för att bli konkurrenskraftig och hållbar inom alla områden samt positionera svenskt mode internationellt.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye