VD-krönika september 2012: Vi förhandlar om service, skick och läge

På många orter startar nu förberedelserna för de kommande hyresförhandlingarna. Förra omgången ökade hyrorna i de allmännyttiga bostadsföretagens fastigheter i snitt med 2,6 procent, att jämföra med 2,3 procent hos de privata värdarna, enligt statistik från SCB. SABOs medlemsföretag satsar på hög kvalitet i sin förvaltning och god service med fokus på lyhördhet gentemot sina hyresgäster. Det har betalat sig och bör även framöver göra det.

Frågor som hyressättning och hyresnivåer är aktuella både här hemma i Sverige och i Frankrike. I dagarna har den svenske ekonomiprofessorn Assar Lindbecks memoarer diskuterats flitigt. Där skriver han bland annat om något som han kallar för en ”70 år lång katastrof” och syftar på de regler som råder för hyressättning här i landet. Låt mig vara mycket tydlig här: Ur mitt perspektiv är det en avgörande skillnad mellan å ena sidan ett system där staten bestämmer hyresnivåerna och å andra sidan ett system där fastighetsägare och hyresgäster förhandlar om hyrorna och där staten som en sista utväg kan gripa in om en enskild hyresgäst riskerar att betala oskälig hyra och kanske inte kan bo kvar. I Sverige sätts hyrorna i förhandlingar och det finns det en bred politisk enighet kring. I de förhandlingarna ska sådant som service, fastighetens skick och även läget spela roll. Om detta samarbetar lokala allmännyttiga och privata fastighetsägare samt hyresgästföreningen ofta på ett bra sätt med stöd av Plattformen för lokalt trepartssamarbete på hyresmarknaden som SABO, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen gemensamt arbetat fram.

I Frankrike finns inte vår motsvarighet till allmännyttiga bostadsföretag, där finns så kallad social housing. Där har de privata fastighetsägarnas organisation skickat in ett klagomål till EU-kommissionen. Deras syfte är att minska antalet personer som ska få omfattas av social housing och det kommer att leda till ett välfärdssystem som enbart omfattar de allra fattigaste, de som inte kan betala vad marknaden vill ha. Om detta går igenom kan det bli som i Holland, där medelklassen har svårt att få bostäder då de har för höga inkomster för att få bo i social housing-bostäderna men för låga för att ha råd att köpa sin bostad eller hyra av andra fastighetsägare. Den risken finns inte i

Sverige där vi valt att ha en allmännytta, där människor med olika inkomster kan hyra bostäder av allmännyttiga kommunala bostadsföretag som genom en egen lagstiftning har i uppdrag att kombinera samhällsansvar och affärsmässighet. Det är jag glad över.

Kurt Eliasson, VD för SABO (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag)

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.