SABO kommenterar EUs rekommendation om svensk bostadsmarknad

Idag presenterade EU-kommissionen sina landspecifika rekommendationer till alla medlemsländer. Av de fyra rekommendationer som riktas till Sverige berör två bostadssektorn. Kommissionen tar bland annat upp de svenska hushållens höga skuldsättning och flera av åtgärdsförslagen ligger i linje med vad bransch- och intresseorganisationen SABO tidigare framfört.

Kommissionen rekommenderar att Sverige tar itu med den privata skuldsättningen. De svenska hushållens skulder, som är cirka 170 % av den disponibla inkomsten, har inte stabiliserats förrän på senare tid och kommer troligtvis inte att sjunka på kort sikt. Den skevhet i bostadsbeskattningen som gynnar skuldsättning bör Sverige minska genom att fasa ut avdragsrätten för ränteutgifter för bostadslån och/eller öka fastighetsskatterna.

-  Återigen pekar EU-kommissionen på ett problem som SABO, tillsammans med Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen under en lång tid uppmärksammat regeringen på. Det behövs en skattereform för den svenska hyresrätten så att den inte missgynnas. Alla upplåtelseformer ska ha likvärdiga villkor, säger Kurt Eliasson, vd på SABO.

Enligt Kommissionen behöver Sverige främja ökad konkurrens i byggsektorn och se över planprocesserna för att öka öppenheten, korta ledtiderna och minska hindren för nya byggföretag att etablera sig. Effektivare processer skulle göra bostadsutbudet flexiblare, främja konkurrensen i byggsektorn och sänka byggkostnaderna.

-  Om vi ska kunna bygga fler hyresrätter måste de svenska byggpriserna pressas och konkurrensen öka. SABO har gjort två prispressande ramupphandlingar av nyckelfärdiga hus, SABOs Kombohus och SABOs Kombohus Plus. Vi kommer att fortsätta göra vad vi kan för att underlätta bostadsbyggandet men mer måste till, säger Kurt Eliasson som även på EU-nivå arbetar med frågan, som företrädare för CECODHAS Housing Europe i Kommissionens High Level Forum om konkurrens i byggsektorn.

Kommissionen anser även att Sverige behöver genomföra ytterligare reformer av det man benämner som återstående inslag av hyresreglering.

SABO konstaterar att Kommissionen utgår från en förlegad verklighet. Sverige har länge haft kollektivt förhandlade hyror, ett system som också reformerades så sent som den 1 januari 2011.

-  Det är för tidigt att dra några slutsatser om nuvarande system. Jag håller med bostadsminister Stefan Attefall, som så sent som i december förra året konstaterade att uppgörelsen gäller tills vidare, den har bara något år på nacken, och behöver få en chans innan den döms ut av EU-kommissionen. SABO, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen har lovat att förvalta det förtroende vi fått att förhandla hyrorna. Jag är övertygad om att vi alla kan hålla vårt gemensamma löfte, säger Kurt Eliasson.

Fakta EU-kommissionens rekommendationer:
Rekommendationerna är en del av den europeiska planeringsterminen och syftar till att stärka den ekonomiska samordningen inom EU. Nästa steg är att medlemsstaternas finansministrar diskuterar rekommendationerna i ministerrådet. Därefter ska de godkännas i Europeiska rådet av medlemsstaternas stats- eller regeringschefer. Rekommendationerna är ett inspel till ländernas budgetarbete för det kommande året.

Johanna Ode, ansvarig internationella frågor, SABO, 08-406 55 22
Charlotta Lundström, pressansvarig SABO, 070-721 20 11