Jämförande analys: Marknadshyror löser inte problemen - de skapar nya

Marknadshyror löser inte problemen med bostadsbrist som beror på kraftig befolkningsökning, stark urbanisering och fler singelhushåll. Andra åtgärder måste till. Det visar en jämförande analys som bransch- och intresseorganisationen SABO gjort av det tyska och det svenska hyressättningssystemet.

Analysen ger bland annat två viktiga lärdomar:

Hyresregleringar: När bostadsbristen ökar väljer Tyskland att skärpa hyresregleringen. Grundregeln är att en hyra inte får höjas mer än 20 procent under en treårsperiod. Förra året sänktes taket till 15 procent på vissa orter och regeringen har aviserat ytterligare reglering för nytecknade avtal. Hyran ska inte få överstiga snitthyran med mer än tio procent på orter med bostadsbrist.
I Sverige är fastighetsägarna befriade från sådan statlig reglering.

Socialbostäder: Länder med marknadshyror har även socialbostäder. I Tyskland finns 1,6 miljoner hushåll med subventionerad hyra. Men det är svårt att kvala in där. Boende i ett tvåpersonshushåll får max ha en inkomst som motsvarar 7000 kronor var i månaden. Trots det räcker socialbostäderna inte till alla som uppfyller kriterierna. Vart femte hushåll som hyr en bostad på den öppna marknaden behöver ekonomiskt stöd. Det kostar de tyska skattebetalarna cirka 17 miljarder euro per år.
Sverige har inte socialbostäder, vi har enbart bostadsbidrag. Med marknadshyror skulle bidragsbeloppen öka kraftigt, de stigande kostnaderna bäras av skattebetalarna och vinsterna landa hos hyresvärdarna.

- Om vi skulle importera det tyska systemet är risken stor att vi snabbt får kraftiga hyreshöjningar och kraven på staten skulle öka; på ingripanden i form av hyresregleringar, socialbostäder och kraftigt höjda bidrag, säger Kurt Eliasson, VD för SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag.

Men även den svenska hyresmarknaden har problem. SABO vill se flera förändringar:

1. Enda sättet att få ihop ekvationen mellan tillgång och efterfrågan är att bygga fler bostäder. För att kunna göra det måste konkurrensen på byggmarknaden öka.

2. Det behövs balanserade ekonomiska villkor mellan upplåtelseformerna. Regeringen måste agera på EU-nivå för att Sverige ska kunna införa låg moms på bostadshyra.

3. SABO, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen måste jobba hårdare för att stötta arbetet med en lokal systematisk hyressättning som motsvarar de boendes värderingar.

Bifogas:
Analysen i kortare format.
En längre rapport, Hyresbostadsmarknaden i Tyskland och Sverige – en jämförande studie, finns på www.sabo.se

Kontakt:
Jörgen Mark-Nielsen, utredningsansvarig, SABO: 070-301 55 40
Charlotta Lundström, pressansvarig, SABO: 070-721 20 11

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder