Ändrad tidplan för digitala nationella prov
– Skolorna behöver ha de tekniska förutsättningarna för att proven ska kunna genomföras. Våra undersökningar och signaler från försöksverksamheten visar att många skolor kommer ha svårt att hinna uppnå de tekniska kraven till år 2022. All teknik måste fungera för de hundratusentals elever som ska genomföra de nationella proven digitalt, säger Karin Hector-Stahre, projektledare för digitala nationella prov på Skolverket.
Första proven kommer att genomföras 2023
Provtjänsten kommer tas i bruk 2022 för vissa digitala nationella bedömningsstöd och de första digitala nationella proven kommer att genomföras 2023. Under 2022 kommer skolorna få möjlighet att testa och bekanta sig med den nya digitala provtjänsten.
– Det vore oansvarigt att lansera digitala nationella prov som inte är noggrant testade i sitt sammanhang. För oss är det avgörande att vi tillhandahåller en provtjänst som fungerar tillfredsställande för både elever och lärare i Sverige, säger Karin Hector-Stahre.
Omfattande och komplext projekt
Digitaliseringen av nationella prov är ett av de största förändrings- och utvecklingsarbeten som genomförts i det svenska skolväsendet. Alla skolor måste ha de tekniska förutsättningarna på plats för att kunna genomföra proven. Genom undersökningar och signaler från försöksverksamheten kan vi konstatera att skolornas förutsättningar att genomföra digitala nationella prov är mycket varierande. Det i kombination med att Skolverket kontinuerligt stöter på nya utmaningar och vägval med provtjänsten som har varit svåra att förutse gör att vi justerar tidplanen.
– Vår bedömning är att den ändrade tidplanen ger både Skolverket, skolor samt kommuner och enskilda huvudmän den förberedelsetid som behövs för att kunna genomföra nationella prov digitalt, säger Karin Hector-Stahre.
För frågor kontakta
Karin Hector-Stahre, projektledare för digitala nationella prov på Skolverket, 08-527 332 76
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan24.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum