Budgeten saknar genomgripande åtgärder för bostadsmarknaden

Den ekonomiska propositionen som regeringen presenterar idag innehåller inga stora förbättringar av bostadsmarknaden, konstaterar SABO och efterlyser skattereformer för hyresrätten.
Anders Nordstrand, vd SABO

– Jag beklagar att regeringen inte tagit chansen att använda delar av det stora reformutrymmet till att förbättra bostadsmarknaden. En viktig del hade varit att stärka hyresrätten genom skattereformer. Vi vet att många kommuner behöver fler hyresrätter men dagens system hämmar en sådan utveckling, säger Anders Nordstrand, VD för bransch- och intresseorganisationen SABO.

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, önskar reformer av skattesystemet. Skattefria underhållsfonder, ROT-stöd till hyresrätten och införandet av en låg moms på bostadshyra är några av förslagen. De skulle underlätta både byggande, renovering och förvaltning av allmännyttans bostäder.

Men det finns positiva delar i budgeten. Regeringen avsätter pengar till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus och utomhusmiljöer åren 2019-2021.

– Många av de allmännyttiga bostadsbolagen renoverar och i samband med det gör man energieffektiviserande åtgärder. Men det gäller att få ihop kalkylen och då är ett ekonomiskt stöd välkommet. Vi vill ju framtidssäkra våra hus ur alla aspekter, inte minst miljömässigt, säger Anders Nordstrand.

Utgiftsområde 18 i budgeten, där många av de bostadsrelaterade förslagen ingår, uppgår till totalt 6 952 miljoner kronor för 2018, en ökning jämfört med tidigare som främst beror på nytt bidrag till radonsanering i småhus och stöd för innovativt och hållbart byggande.

– Det är positivt att regeringen anslår pengar till innovation i byggsektorn, SABO ser ett stort behov av nytänkande och effektivisering på det området med sikte på ökad hållbarhet, säger Anders Nordstrand.

Budgeten innehåller även kreditgarantier för ny- och ombyggnad av bostäder, kreditgarantier för avlösen av kommunala borgensåtaganden och kreditgarantier för lån som kooperativa hyresrättsföreningar tar upp vid förvärv av fastigheter för ombildning till kooperativ hyresrätt.

Regeringen höjer även bostadstillägget för pensionärer och anslår drygt nio miljarder för år 2018.

– Det är en välkommen förstärkning till alla våra äldre hyresgäster och jag är glad att regeringen hörsammat deras situation, säger Anders Nordstrand.

Charlotta Lundström, pressansvarig SABO: 070-721 20 11

Anders Nordstrand, vd SABO

Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd29.5.2024 10:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden. ”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering. Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.