Kraftsamling för säkrare fyrhjulingar och mopedbilar

Intresset för fyrhjulingar och mopedbilar växer. Cirka 190 000 registrerade fyrhjulingar och 12 000 mopedbilar finns i Sverige. Varje år omkommer cirka 10 personer på fyrhjulingar, de flesta på väg. Cirka 60 personer skadas i olyckor med mopedbilar varje år. Myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer ställer sig nu bakom ”Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap – gemensam inriktning 2020” för att hitta åtgärder som kan rädda liv.
– Vi behöver samla kunskapsläget för att kunna prioritera rätt insatser. Nollvisionen och nuvarande etappmål kräver en kombination av effektiva åtgärder på både kort och lång sikt, för att uppnå en säker trafik med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap, säger utredningsledare Jörgen Persson Trafikverket.
Rapporten pekar ut sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar:
- Ökad användning av hjälm: 4 av 10 omkom på grund av huvudskada.
- Ökad användning av störtbåge: 7 av 10 omkom i en olycka där fyrhjulingen välte vid trafik på väg.
- Ökad användning av alkolås: 7 av 10 omkomna förare var alkohol- eller drogpåverkade.
- Minskad användning av terränghjulingar på allmänna vägar: Fyrhjulingar registrerade som terränghjulingar får normalt bara köras på enskild väg och korsa allmän väg. Det är därför oroande att nästan 4 av 10 omkomna på terränghjuling omkom på en väg med statlig eller kommunal väghållare.
- Minskad användning av fyrhjulingar av barn: 1 av 10 förare som omkom var under 16 år.
- Förbättrad information och ökad utbildning i riskmedvetenhet och säker körning: Reglerna för fyrhjulingar är komplicerade, och det finns stor okunnighet om vad som gäller och om konsekvenserna av att inte följa reglerna.
– Många dödsolyckor med fyrhjulingar kan undvikas om föraren använder hjälm och har en fyrhjuling försedd med en störtbåge som ger ett överlevnadsutrymme om den välter vilket är vanligt vid dödsolyckor, säger Jörgen Persson.
För mopedbilar pekas följande insatsområden ut:
- Ökad användning av bälte: Endast en av de fyra som omkom i olyckor med mopedbil under perioden 2008–2017 använde bilbälte. Bältespåminnare bör införas.
- Förbättrad fordonssäkerhet: Mopedbilar behöver ha bättre krocksäkerhet och körsäkerhet, exempelvis krav på vinterdäck.
- Möjligheten att införa kontrollbesiktning: Det finns inget krav på kontrollbesiktning av mopedbilar. Effekten av ett sådant krav bör utredas.
Ladda ner rapporten: ”Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap – gemensam inriktning 2020”
Läs mer på trafikverket.se
Medverkande organisationer: Trafikverket, Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, SLU Alnarp, SLU Umeå, ML Maskinleverantörerna, Dealy Sweden AB, LRF, SKR, TFF Trafikförsäkringsföreningen, Folksam, Säker skog, Svensk maskinprovning, Maskinentreprenörerna ME, NTF, Polisen Utvecklingscentrum Mitt, Kommunal, Norra skogsägarna, Lantbrukets arbetsmiljökommitté (LAMK).
Nyckelord
Kontakter
Jörgen Persson, utredningsledare Trafikverket 010-123 60 41
Peter Lundqvist, professor SLU Alnarp 040-415495
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Bilder


Länkar
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Varning för grodor på väg8.4.2025 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Nu börjar den stora vårvandringen för grodor runt om i landet. Grodorna vandrar till sitt sommarställe för att para sig. På många platser går våra bilvägar genom groddjurens vandringsstråk. En vägsträcka där många grodor blir överkörda är förmodligen en plats där en åtgärd behöver sättas in.
Många banarbeten i Västsverige under vår och sommar7.4.2025 09:05:01 CEST | Pressmeddelande
Under 2025 gör Trafikverket många arbeten på järnvägen i Västsverige. Arbetena ger på sikt positiva effekter i järnvägssystemet i hela landet, men medan de pågår kan resenärerna påverkas av längre restider.
Skånes viktigaste järnvägsprojekt delas upp för att korta planeringstiden27.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets järnvägsprojekt ”Hässleholm-Lund, två nya spår” kommer att delas upp i två etapper. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Tågens punktlighet förbättrades i februari20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler persontåg kom fram i tid under februari när punktligheten ökade till 89 procent, drygt två procentenheter högre än månaden innan och bättre än i februari förra året. Samtidigt rullar rekordmånga tåg på järnvägen, som rustas mer än någonsin.
Helgavstängningar påverkar tågtrafiken på Västra stambanan17.3.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Underhållsarbetet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås gör att tågtrafiken behöver stängas av sju helger under våren. Det kommer fortsatt gå att resa, men restiden kan bli längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum