A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla

A Non Smoking Generation lanserar en nikotinsemla för att kunna erbjuda den unga generationen en helt ny och revolutionerande nikotinprodukt. Denna produktlansering sker inte på riktigt, men poängen är att den lika väl hade kunnat göra det. Semlan är en kritik mot tobaksindustrins vilseledande marknadsföring av nya nikotinprodukter som tobaksfria, och mot brister i tobakslagen. Tobaksreklam är förbjudet i Sverige men genom att företagen säger att deras produkter är fria från tobak lyckas de kringgå lagen och kan rikta sin reklam direkt till barn. A Non Smoking Generations senaste Novusrapport avslöjar att var fjärde ungdom ofta utsätts för tobaksreklam.
- Tobaksindustrin lurar barn in i beroende genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria” och framställa dem som ofarliga. Nikotin är ett hälsofarligt gift som framställs av tobak och kan därmed inte vara tobaksfritt. För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ”tobaksfria” produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
”Tobaksfria” produkter, såsom vitt snus och e-cigaretter, är en växande industri som marknadsförs i ett lifestylemanér riktat mot barn och unga vuxna. Utöver användandet av design och smaktillsatser som tilltalar unga sponsrar företagen stora influencers för att göra reklam i sociala medier. Som motpol har A Non Smoking Generation tagit hjälp av egna influencers, som Hanna Ardéhn och Oscar Molander, som sprider kampanjen ”Nikotinsemlan” i sina kanaler utan ersättning.
- Industrin vet att nästan alla tobaksbrukare börjar innan 20 års ålder och arbetar strategiskt för att säkra framtida kunder bland våra barn. Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld - fri från tobak på riktigt, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Kampanjen belyser även nikotinets skadliga effekter bortom den enskilda konsumenten. Semlan marknadsförs med språk och tonalitet som liknar tobaksindustrins samtidigt som reklamen avslöjar hur tobak motverkar global hållbar utveckling.
- Nikotin framställs på bekostnad av mänskliga rättigheter och miljö i både produktion och konsumtion, oavsett slutprodukt. Det är dags att våra politiker prioriterar barns rättigheter och en hållbar framtid. Vi efterlyser ett totalförbud mot all tobaksreklam, förbud mot smaktillsatser i tobak och att samtliga nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade omfattas av tobakslagen, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Om

Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation lanserar glass med nikotintvist1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation en helt tobaksfri nikotinglass för alla som vill sluta röka och njuta av ett hälsosammare alternativ för att stilla suget. Glassen NicoTwist tillverkas i Sverige av ekologiska ingredienser och finns tillgänglig i tre läskande smaker; Crazy Cactus, Tropical Tutti-frutti och Coconut Breeze.
Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.
Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.
Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum