Nästan var tredje lärare i grundskolan är obehörig
– Bristen på behöriga lärare är ett välkänt problem. Tillsammans behöver vi alla med ansvar för skolan göra det vi kan för att komma till rätta med lärarbristen, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Flest behöriga lärare i förskoleklass
Trenden med minskad andel behöriga lärare i grundskolan fortsätter. I grundskolan är andelen lärare med behörighet i minst ett av sina undervisningsämnen 70,1 procent. I gymnasieskolan är den 81,6 procent vilket innebär en marginell ökning jämfört med förra läsåret. Den skolform som har högst andel behöriga lärare är förskoleklass med cirka 84 procent.
Antalet lärarassistenter ökar
Sedan förra läsåret har antalet lärarassistenter ökat med ungefär 520 heltidstjänster till totalt 2 600 heltidstjänster. Av dessa har åtta procent en pedagogisk högskoleexamen. Skolverket presenterade för ett par veckor sedan en utredning om vilka arbetsuppgifter lärarassistenter och andra yrkesgrupper kan utföra för att avlasta lärare.
– Lärarassistenter är en pusselbit som kan bidra till att behöriga lärare får mer tid till undervisning, säger Peter Fredriksson.
Ämnen med högst och lägst lärarbehörighet
I grundskolan har ämnena svenska, matematik och franska högst andel behöriga lärare och i gymnasieskolan historia och svenska. Lägst andel har ämnena teknik och svenska som andraspråk, både i grundskolan och i gymnasieskolan.
Lägre behörighet i fristående skolor
Lärarbehörigheten är högre i kommunala skolor jämfört med fristående skolor. I fristående skolor är 62,5 procent av lärarna behöriga respektive 73 procent i gymnasieskolan. Motsvarande statistik för kommunala skolor är 71,2 respektive 84,9 procent.
Kontaktuppgifter
För frågor om statistiken kontakta undervisningsråd Karin Zetterberg Grünewald 08-527 339 14 eller undervisningsråd José Luis Berrospi 08-527 333 56
För frågor till Peter Fredriksson kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Dokument
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan24.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum