Brister på nästan alla kontrollerade minkfarmer

Djurens Rätt kartlägger årligen antalet djurskyddsinspektioner på Sveriges minkfarmer. År efter år framkommer ett stort antal brister. 2019 är inget undantag, utan snarare ett extremår.
Foto:  Länsstyrelsen Skåne
Foto: Länsstyrelsen Skåne

År 2019 genomförde länsstyrelserna 14 inspektioner på 12 svenska minkfarmer. Trots att samtliga av dessa kontroller var föranmälda hittades brister på 11 av 12 farmer. Djurens Rätt har även frågat om hur många farmer som finns kvar i de olika länen och svaren tyder på att flera farmer lagt ned de senaste åren. Det verkar inte finnas fler än 54 minkfarmer kvar i landet. Det innebär att 22 procent av farmerna inspekterades under förra året.

Bristerna som upptäckts av länsstyrelserna var av olika allvarhetsgrad. Allt ifrån minkar med kraftiga sårskador som inte tagits om hand till bristande skötsel av vattentillgång. Beklämmande nog var en av de farmer som var på väg att certifieras för WelFur, pälsnäringens djuromsorgsmärkning, också en av de farmer med flest brister.

– Det har tidigare varit svårt att få ut kontrollrapporter utan censurering av bristerna, men i år har länsstyrelserna varit mycket samarbetsvilliga vilket vi är tacksamma för. Allmänheten behöver få veta hur det ser ut på farmerna. Antalet brister under 2019 visar tydligt att det finns systematiska fel i pälsdjursuppfödning som leder till en ökad risk för dålig djurhållning, djuromsorgsprogram eller ej. Det här är inte något som bara sker på enskilda gårdar, säger Anna Harenius, sakkunnig etolog på Djurens Rätt.

I kontrollrapporterna finns det även information om sådant som farmerna gör helt inom lagens ramar. Såsom att enbart ge minkarna tillgång till kedjor eller plaströr som berikning och att hålla dem i gallerburar. Vissa farmer hade även så många som 21 500 platser för minkar vilket visar på storskaligheten i produktionen och den eventuella svårigheten att se till varje individs bästa.

– De här bristerna får en att undra hur det ser ut på de farmer som inte fått kontroller på flera år. Minkarna behöver politiker som bryr sig om dem. Vi behöver se till att de här 54 farmerna blir de sista, säger Anna Harenius.

Här gjordes inspektionerna

Länets totala antal farmer inom parentes

• Blekinge: 9 (ca. 30)
  • Skåne: 2 (4)
  • Västra Götaland: 2 (max. 12)
  • Halland: 1 (1)
  • Jönköping: 0 (max. 4)
  • Östergötland: 0 (1)
  • Kalmar: 0 (1)
  • Kronoberg: 0 (1)

För att ta del av rapporterna, kontakta anna.harenius@djurensratt.se

Foto:  Länsstyrelsen Skåne
Foto: Länsstyrelsen Blekinge

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Ny rapport: Ett djurskydd värt att tala om29.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Djurens Rätts senaste rapport “Djurskydd värt att tala om – Viktiga steg för politiken att ta i dag” listas åtgärder för att förbättra djurskyddet i Sverige och samtidigt driva utvecklingen i resten av EU. Rapporten utgår från regeringsuppdraget om konkurrenskraft och ett starkt djurskydd, och presenterar politiska lösningar för hönor, grisar, kycklingar och nötdjur, samt åtgärder för att främja växtbaserade innovationer.