Digitalisering och hållbarhetsfrågor ställer högre krav på kvalitetsutvecklingen

Ständig utveckling inom kvalitetsområdet
Under 90-talet började en utveckling av kvalitetsområdet med begrepp som Sex Sigma och Lean, introduktionen av ISO 9000 och regelbundna mätningar av kundnöjdhet. Detta skapade stor medvetenhet om vad kvalitetsfrågorna skulle få för betydelse för svensk industri och det svenska samhället. Med avstamp i detta skrev Bengt Klefsjö och Bo Bergman, som då var Sveriges enda representanter för forskning och utbildning inom kvalitet, därför den första upplagan av Kvalitet från behov till användning (Studentlitteratur).
– Vår allt mer digitaliserade värld skapar nya möjligheter för e-handel, spridande av information, produktutveckling och möjligheter att analysera kunderfarenheter. Samtidigt behövs en omställning till en hållbar verksamhet. Detta ställer stora krav på både privat och offentlig sektor när det gäller kundfokusering, förändringsförmåga och systematiskt förbättringsarbete. Vi ser mer och mer hur varuproducerande företag inkluderar tjänster och upplevelser i sina erbjudanden, där marknadsvärdet inte är primärt, utan istället det värde som skapas när produkten används, som då blir mest intressant ur kvalitetssynpunkt. Frågan är hur digitalisering kan bidra till att skapa produkter som överträffar kundernas behov och förväntningar och bidrar med högt kundvärde, säger Bengt Klefsjö.
Framgång med offensivt kvalitetsarbete
I den sjätte upplagan av Kvalitet från behov till användning försöker författarna peka på morgondagens möjligheter och hot och visa hur framgång kan uppnås genom arbete med vad författarna kallar offensiv kvalitetsutveckling. Det är ett ledningssystem uppbyggt av tre komponenter - värderingar, arbetssätt och verktyg, som samverkar för att uppnå systemets mål.
Värderingarna utgör basen för kulturen i organisationen och vägleder oss i hur vi arbetar och löser problem. Arbetssätten kan variera mellan tillfälle och organisation men är i grund och botten ett antal aktiviteter utförda i en viss ordning. Den tredje komponenten, verktyg, innebär diagram, kartor eller matriser som behövs för struktur och analys av information.
Uppskattad bok av både studenter och näringsliv
Boken är unik i sitt slag eftersom den spänner över så många områden, från psykologi till matematisk statistik. Boken balanserar praktik och erfarenhet med ett vetenskapligt och akademiskt förhållningssätt, vilket har gjort den mycket uppskattad och har under sina 30 år spritts i nästan 60 000 exemplar.
– Många företag och offentliga organisationer har haft boken som utgångspunkt i sitt utvecklingsarbete. Genom åren har även många studenter sagt att de tack vare boken äntligen förstår hur det de läst i andra kurser hänger ihop, säger Bo Bergman.
Nyckelord
Kontakter
Jens FredholmFörläggare tillämpad teknik
jens.fredholm@studentlitteratur.seFanny von HomeyerMarknadskoordinator
Tel:046-31 22 04fanny.vonhomeyer@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum