Ungdomar tror att nya tobaksprodukter är mindre farliga

För femte året i rad har A Non Smoking Generation låtit Novus undersöka ungas och allmänhetens attityder till tobak. Resultaten har sammanställts i rapporten Tobak i ny förpackning, som avslöjar att tobakslagstiftningen misslyckas med att skydda minderåriga från tobak. Tobaksreklam är förbjudet i Sverige men trots det uppger 21 procent av ungdomarna att de ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter och andelen som uppger att de testat vitt snus ökade från sju till 19 procent i årets mätning. Genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria” har tobaksindustrin kunnat kringgå svensk lagstiftning och marknadsför fritt sina produkter direkt till barn och unga.
- Nikotin framställs av tobak och kan därmed inte vara tobaksfritt. Samtliga nikotinprodukter som inte klassas som läkemedel bör regleras som tobak. Först när tobakslagen omfattar alla befintliga och framtida tobaksprodukter kan ungdomar skyddas från ett skadligt nikotinberoende, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation.
65 procent av ungdomarna anser att unga testar nya nikotinprodukter för att man tror att de är mindre farliga. 37 procent tror också att smaktillsatser lockar unga att vilja testa. Utbudet av det vita snuset har på kort tid exploderat och finns i mängder av tilltalande smaker och designade förpackningar, lättillgängligt i närmaste kiosk, i sociala medier och olika nätbutiker.
- Förutom att reklam och tilltalande smaker får ungdomar att testa, så är priset och tillgången direkt avgörande. Genom att kalla produkterna ”tobaksfria” rundar man även tobaksskatten och effekten av det är att dessa produkter kan köpas till samma pris som en glass, säger Helen Stjerna.
Samtidigt finns en stark opinion bland både unga och vuxna som vill begränsa tobaksindustrins möjligheter att marknadsföra deras produkter. Bara 11 procent tycker att det är okej, för exempelvis influencers och PR-byråer, att samarbeta med tobaksföretag. 80 procent är positiva till att införa ett exponeringsförbud mot tobak i butik. I exempelvis Norge har åtgärden bidragit till att minska tobaksdebuterna.
- Det är dags att politikerna lyssnar på opinionen och skyddar barn och unga från alla former av tobak. Det innebär nolltolerans mot tobaksreklam och lockande smaktillsatser samt att alla nikotinprodukter som inte är läkemedel beskattas som tobak, säger Helen Stjerna.
Rapporten Tobak i ny förpackning finns bifogad och hela Novusundersökningen finns tillgänglig på begäran.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44helen@nonsmoking.seBilder
Dokument
Om
A Non Smoking GenerationSkicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
