Nytt mått för resenärers punktlighet

En återkommande slutsats i Transportstyrelsens resenärsundersökningar är att det tycks finnas en skillnad mellan faktisk punktlighet och resenärernas upplevda punktlighet.
– Det finns olika möjliga förklaringar till detta. Det kan exempelvis handla om att det är svårt att jämföra subjektiva upplevelser med objektiva mått, men även om att resenärernas uppfattning av ett tåg i tid kan skilja sig från den faktiska definitionen av ett tåg i tid, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen.
Ytterligare en förklaring kan vara att resenärerna helt enkelt inte är lika punktliga som tågen. Transportstyrelsen har tittat närmare på detta genom att ta fram ett mått för att mäta andelen resenärer i tid och sedan jämfört det med den officiella statistiken. Förhoppningen är att det ska ge ökad förståelse om hur resenärerna skapar sin uppfattning om punktlighet.
En slutsats är tågens punktlighet tenderar att vara lägst när resandet är högst. Med det officiella måttet för punktlighet tar man däremot inte hänsyn till detta utan ett tåg är lika försenat oavsett om det är fullsatt eller halvtomt, vilket får till följd att andelen resenärer i tid riskerar att överskattas. Att punktligheten är hög behöver således inte betyda att resenärerna upplever det så
– En slutsats är att tågens punktlighet tenderar att vara lägst när resande är högst, och högst när resandet är lägst. Detta får effekt att det traditionella måttet för punktlighet riskerar att överskatta andelen resenärer i tid. Att punktligheten är hög behöver således inte betyda att resenärerna upplever det som så. Det här sättet att mäta ger resenärers perspektiv på punktlighet. Det är viktigt att beakta om man vill bidra till att öka förtroendet för järnvägen och i förlängningen få fler att åka med tåg, säger Jonathan Sundin.
Rapporten: Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2019
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seJonathan SundinUtredare
Tel:010-495 55 56jonathan.sundin@transportstyrelsen.seBilder

Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Färre skadade i vägtrafiken första halvåret 202518.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Under de första sex månaderna i år skadades totalt 21 653 personer i vägtrafiken. Nästan 3 av 4 av de skadade är oskyddade trafikanter – det vill säga fotgängare, cyklister, elsparkcyklister, mopedister och motorcyklister. Det visar preliminära uppgifter som rapporterats till Transportstyrelsen.
Utbildarna lever inte upp till kraven11.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av de granskade utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Rättelse – ärende rörande Rally-VM ännu inte avgjort10.12.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen gick den 8 december ut med besked att myndigheten fattat beslut i ett överklagat ärende rörande Rally Sweden. Efter att beslutet och ett pressmeddelande publicerats har myndigheten uppmärksammat att kammarrättens dom överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. Kammarrättens avgörande har därmed inte vunnit laga kraft än.
Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår10.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025: – Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken9.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Jul- och nyårshelgen innebär intensiv trafik på landets vägar. Mellan den 20 december och 12 januari omkommer i genomsnitt 10 personer och nästan 3 000 skadas varje år (medeltal för åren 2020-2025). Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
