Ny forskning ska öka säkerheten för oskyddade trafikanter

Att gå eller cykla är bra för både hälsan och miljön. Att som barn få in rutiner för fysisk aktivitet i vardagen kan även skapa förutsättningar för mer hälsofrämjande levnadsvanor i vuxen ålder. Ett hinder för att låta barn gå eller ta cykeln till exempelvis skolan kan vara att trafikmiljön inte upplevs som säker. I ett nytt forskningsprojekt ska forskare från VTI undersöka vilka krav dagens trafikmiljö ställer på barn i olika åldrar då de går eller cyklar till skolan. Resultaten kommer att utgöra en bas för ett digitalt verktyg som ska kunna användas för att identifiera lämpliga skolvägar för barnen och framförallt för att kunna utforma trafikmiljön på ett sätt som är säkert för barn att röra sig i. Resultat ska kunna användas av olika aktörer som kommuner, skolor och inom forskningen.
Identifiera uppmärksamhetskrav längs skolvägen
Forskarna kommer att följa ett antal barn när de går eller cyklar till skolan.
– Vi kommer mäta deras blickbeteende, be dem att berätta om sin skolväg medan de tar sig fram och filma deras färd. Enligt en uppmärksamhetsmodell kallad MiRA, identifierar vi kraven som ställs längs med varje barns skolväg. Det kan till exempel handla om stopplikt, rödljus, skymda överfarter eller obevakade övergångsställen, säger Katja Kircher, forskningsledare på VTI.
– Utifrån barnens beteende i förhållande till kraven som barnen möter längs med sin väg till skolan bedömer vi sedan hur rimliga kraven är.
Länsförsäkringars forskningsfond finansierar även ett nytt projekt där forskare från VTI i nära samarbete med cykelhjälmsföretaget Hövding, ska studera bakomliggande orsaker till cykelolyckor. Statistik visar att olyckor med cykel är ett stort problem, i synnerhet de allvarliga olyckorna som resulterar i bestående konsekvenser. Cykelhjälmen från Hövding aktiveras om den utsätts för accelerationer som får "airbagen" att lösa ut. Forskarna kommer i projektet att ta kontakt med personer som har fått sin Hövding aktiverad för att ta reda på varför en aktivering skett.
– Idag saknas tillräcklig kännedom om bakomliggande orsaker till cykelolyckor. Vi kan med denna enkla metod samla in data över en relativt lång tid. Det ger oss förutsättningar för en unik datainsamling, säger Jan Andersson, professor vid VTI.
Reducering av antalet cykelolyckor
Projektets fokus är att försöka förstå en rad sociala och kulturella aspekter som leder fram till att en olycka inträffar. Utifrån denna kunskap avser forskarna komma med potentiella förslag på hur cykelolyckor ska reduceras. Resultatet kommer till exempel att kunna nyttas för att utveckla framtidens digitala stödsystem för cyklister, där exempelvis bilisten får kännedom om var cyklisten är utan att se cyklisten.
-Länsförsäkringars Forskningsfond har som uppgift att stödja forskning som bidrar till en ökad ekonomisk och fysisk trygghet i samhället. Trafiksäkerhet och oskyddade trafikanter har länge varit ett prioriterat område och vi hoppas projekteten ska ge oss ny kunskap som kan bidra till att minska skadorna, säger Mari Sparr forskningsledare teknik hos Länsförsäkringar.
-Oskyddade trafikanter är en grupp som vi behöver värna då den utgör ungefär 70 procent av det totala antalet allvarligt skadade i trafiken. Tyvärr är trenden inte heller avtagande.
Mer information
Katja Kircher, 013–20 41 18, katja.kircher@vti.se
Jan Andersson, 013–20 42 64, jan.andersson@vti.se
Mari Sparr, 072-142 83 94Mari.Sparr@lansforsakringar.se
Bilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum