Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost
![](/data/images/00643/3af9fd6e-8144-4634-ad82-a9cc27e61430-w_720.jpg)
Flexitariansk, laktosfri, vegetarisk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Jämfört med våra grannar i Danmark och Finland är det betydligt fler svenska tonåringar som äter specialkost. Motsvarande siffra i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.
"Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost. Något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers. Att många även söker information om kost och hälsa ser vi som något positivt så länge informationskanalerna är riktiga. Om man utesluter delar ur kosten behöver man vara påläst för att inte äta allt för ensidigt och riskera brist på vissa näringsämnen", säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan. Något som kanske skulle kunna tyda på att det är vanligt att man uppger en kost som man vill identifiera sig med snarare än en kost som man följer strikt.
"Resultaten här är väldigt intressanta eftersom det tyder på att dieten snarare är en del av identiteten än ett matmönster. Som ung lägger man grunden och det är därför viktigt att äta en varierad kost, att inkludera många olika frukter och grönsaker, fullkornsspannmål, fisk och att få i sig tillräckligt av till exempel kalcium, jod, vitamin B2 och vitamin B12 som bland annat finns naturligt i många mejeriprodukter", säger Elin Boll.
I Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt. Detta trots att det är många som äter en specialkost som till exempel borde innebära ett högre intag av frukt och grönt. I undersökningen säger 32 procent av tonåringarna att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Så påverkar vädret vad vi dricker och äter9.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Arla vill ha mer mjölk1.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla ser ljust på framtiden för svensk mjölk. Förra året välkomnades 15 nystartande mjölkgårdar in i kooperativet och förra veckan presenterades samarbetet med Lantmännens framtidsgård Viken. Nu öppnar Arlas styrelse även upp för att ta in nya medlemmar hela vägen från Värmland till Sörmland och neråt i landet.
Arla hjälper bönder i Bangladesh att minska sina klimatutsläpp1.7.2024 08:22:36 CEST | Pressmeddelande
Arlas datadrivna modell för hållbarhetsarbete ska användas i ett utvecklingsprojekt för att minska klimatavtrycket för 10 000 mjölkbönder i Bangladesh. – Jag är stolt över att våra kunskaper om hållbar mjölkproduktion kan komma till nytta i andra delar av världen, säger Inger-Lise Sjöström, mjölkbonde i Östergötland och vice ordförande i Arla.
Mjölkpriset till Arlabönderna höjs igen28.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Från och med måndag den 1 juli får bönderna 11,3 öre mer per kilo för den konventionella mjölken och 22,6 öre för den ekologiska. Svenska Arlabönder får dessutom 5 öre extra på grund av en valutaeffekt.
Nytt samarbete på Framtidsgården Viken ska bana väg för framtidens jordbruk25.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 1 juli blir Lantmännens Framtidsgård Viken medlem i Arla. Samtidigt inleds ett nytt samarbete mellan Arla och Lantmännen, för att driva utvecklingen mot en hållbar och produktiv mjölkproduktion i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum