Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost

Flexitariansk, laktosfri, vegetarisk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Jämfört med våra grannar i Danmark och Finland är det betydligt fler svenska tonåringar som äter specialkost. Motsvarande siffra i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.
"Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost. Något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers. Att många även söker information om kost och hälsa ser vi som något positivt så länge informationskanalerna är riktiga. Om man utesluter delar ur kosten behöver man vara påläst för att inte äta allt för ensidigt och riskera brist på vissa näringsämnen", säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan. Något som kanske skulle kunna tyda på att det är vanligt att man uppger en kost som man vill identifiera sig med snarare än en kost som man följer strikt.
"Resultaten här är väldigt intressanta eftersom det tyder på att dieten snarare är en del av identiteten än ett matmönster. Som ung lägger man grunden och det är därför viktigt att äta en varierad kost, att inkludera många olika frukter och grönsaker, fullkornsspannmål, fisk och att få i sig tillräckligt av till exempel kalcium, jod, vitamin B2 och vitamin B12 som bland annat finns naturligt i många mejeriprodukter", säger Elin Boll.
I Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt. Detta trots att det är många som äter en specialkost som till exempel borde innebära ett högre intag av frukt och grönt. I undersökningen säger 32 procent av tonåringarna att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Nyheter från Arla – för frukost, tacokväll och däremellan11.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I veckan landar flera nyheter från Arla i butikshyllorna – en tropisk yoghurtsmak, smidiga mellanmål och smakrika tillbehör för tacokvällen.
Proteinrika kvargnyheter från Arla6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras två nya kvargprodukter från varumärket Arla Protein. De har högt innehåll av protein och finns i blåbärs- och jordgubbssmak. Den praktiska portionsförpackningen kommer med en sked. Perfekt inför eller efter träning eller när du bara vill ha ett gott mellanmål.
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i februari31.1.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter tio höjningar under 2024 lämnar Arla för andra månaden i rad mjölkpriset till bönderna oförändrat i februari, både för konventionell och ekologisk mjölk.
Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 202527.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2025 i tävlingskategorierna Bästa matglädjeförskola, Bästa matglädjeskola, Årets frukostlyft samt Bästa seniormatglädje. Den prestigefyllda tävlingen firar 25 år i år. Syftet är att sätta ljus på vardagshjältarna som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje.
Så prioriterar hushållen i fattiga januari22.1.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter julklappsköp och festligheter är många plånböcker tunnare än vanligt i januari. En ny undersökning från Arla visar att svenskarna anpassar sina matvanor för att spara, men att det finns vissa livsmedel som de inte vill kompromissa med.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum