Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost

Flexitariansk, laktosfri, vegetarisk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Jämfört med våra grannar i Danmark och Finland är det betydligt fler svenska tonåringar som äter specialkost. Motsvarande siffra i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.
"Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost. Något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers. Att många även söker information om kost och hälsa ser vi som något positivt så länge informationskanalerna är riktiga. Om man utesluter delar ur kosten behöver man vara påläst för att inte äta allt för ensidigt och riskera brist på vissa näringsämnen", säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan. Något som kanske skulle kunna tyda på att det är vanligt att man uppger en kost som man vill identifiera sig med snarare än en kost som man följer strikt.
"Resultaten här är väldigt intressanta eftersom det tyder på att dieten snarare är en del av identiteten än ett matmönster. Som ung lägger man grunden och det är därför viktigt att äta en varierad kost, att inkludera många olika frukter och grönsaker, fullkornsspannmål, fisk och att få i sig tillräckligt av till exempel kalcium, jod, vitamin B2 och vitamin B12 som bland annat finns naturligt i många mejeriprodukter", säger Elin Boll.
I Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt. Detta trots att det är många som äter en specialkost som till exempel borde innebära ett högre intag av frukt och grönt. I undersökningen säger 32 procent av tonåringarna att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
En månad kvar: Sök mejeriteknikerutbildningen15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Behovet av kvalificerad arbetskraft i livsmedelsindustrin är större än någonsin. Nu är ansökan öppen till den yrkeshögskoleutbildning som formar framtidens experter inom mejeriteknik.
Arla huvudpartner till ny mötesplats för hållbart matsystem11.4.2025 12:30:00 CEST | Pressmeddelande
När Bite Stockholm arrangeras för första gången den 29–30 september 2025 på Stockholmsmässan i Älvsjö, samlas hela värdekedjan för att tillsammans driva utvecklingen framåt. Bondeägda Arla är en av huvudpartnerna till den nya mässan, som blir Nordens ledande B2B-mässa för ett hållbart matsystem.
Arla Foods och DMK Group tillkännager avsikt att gå samman8.4.2025 10:30:00 CEST | Pressmeddelande
Arla Foods och DMK Group är stolta över att i dag meddela att vi avser att gå samman och skapa det starkaste mejerikooperativet i Europa. Vår fusion samlar mer än 12 000 mjölkbönder och vi siktar på att bli ett gemensamt kooperativ med en kombinerad proformaomsättning på 19 miljarder euro. Med detta steg går vi mot att skapa framtiden inom mejeri, utveckla näringsrik, högkvalitativ mjölkproduktion och innovation i Europa och globalt, samtidigt som vi säkerställer ett starkt mjölkpris till våra ägare. Fusionen måste godkännas av kooperativens representantskap och av myndigheterna.
Fem Arlabönder får guldmedalj av kungen4.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Årets stora mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm närmar sig snabbt. På måndag delar Kung Carl XVI Gustaf ut guldmedaljer till åtta svenska mjölkbönder, varav fem från Arla, för deras långvariga arbete med att leverera mjölk av högsta kvalitet.
Svenskarna splittrade – grädde eller inte?3.4.2025 11:31:49 CEST | Pressmeddelande
På söndag är det Carbonaradagen, men ska den romerska klassikern lagas med eller utan grädde? Frågan har länge delat svenska folket och en ny undersökning från Arla visar att debatten lever vidare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum