Arla vill ha mer mjölk

Bondeägda Arla ser ljust på framtiden för svensk mjölk. Förra året välkomnades 15 nystartande mjölkgårdar in i kooperativet och förra veckan presenterades samarbetet med Lantmännens framtidsgård Viken. Nu öppnar Arlas styrelse även upp för att ta in nya medlemmar hela vägen från Värmland till Sörmland och neråt i landet.

Utgångspunkten för medlemskap är att gården ligger rätt till och att man uppfyller Arlas kriterier för medlemskap inom bland annat djuromsorg och miljö. Foto: Arla

– På sikt behövs mer svensk mjölk, både för att trygga livsmedelsförsörjningen på hemmaplan och för att hjälpa till att mätta världens snabbt växande befolkning med hållbart producerad mat, säger Inger-Lise Sjöström, vice ordförande för Arla och mjölkbonde i Östergötland.

De senaste årens investeringar på mejerierna i  Götene och Vimmerby har ökat kapaciteten för att ta emot och förädla böndernas mjölk. Därför öppnar kooperativet nu upp för nya medlemmar från Värmland till Sörmland och neråt i landet.

– Vi kommer inte att knacka på hos någon, men de mjölkgårdar som är intresserade är varmt välkomna att höra av sig till oss, säger Inger-Lise Sjöström.

Sverige är ett bra land att producera mjölk i. Bönderna har under många år byggt in starka mervärden i lantbruket – låg antibiotikaanvändning, god djuromsorg samt miljö- och klimatsmart produktion. De senaste årens kriser har därtill synliggjort behovet av mer svensk mat, både för att stärka beredskapen och förse andra länder med hållbara livsmedel.

När klimatförändringarna gör det svårare att producera i andra delar av världen har Sverige möjlighet att producera mer, menar Inger-Lise Sjöström.

– Vi är duktiga på att producera hållbar mat här i Sverige, vi är innovativa och har goda förutsättningar vad gäller såväl klimat som olika naturresurser. Vi är även duktiga på att få våra djur att må bra, säger hon och fortsätter:

– Klimatomställningen känner inga gränser, det är en världsomspännande utmaning. Därför borde Sverige producera betydligt mer mat på ett hållbart sätt, mat som vi sedan kan exportera i fredstid samtidigt som det är bra för att bygga en mer robust krisberedskap.