Så påverkar vädret vad vi dricker och äter
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
![När solen skiner är Arlas recept på flädersaft och islatte särskilt populära törstsläckare. Foto Arla.](/data/images/public/3235978/3558354/9ba6f36d-bc61-4cda-8b01-24ed859c9f48-w_720.jpg)
Arlas receptsidor lanserades 1997 och innehåller över 6 000 recept och artiklar. Varje dag besöker hundratusentals svenskar sajten för att släcka törsten och stilla hungern med recept som är framtagna och testade av Arlas receptkreatörer. Men vad de klickar sig in på varierar stort, utifrån säsong men också beroende på hur vädret är för dagen.
– Det är fascinerande att se hur vädret, från dag till dag eller till och med timme till timme, påverkar vad vi vill dricka och äta. Även om det kanske inte är förvånande att många söker svalka i solen och vice versa när det regnar, säger Tony Fredriksson, innehållsansvarig på Arla.se.
Flädersaft lockar extra i värmen
Under varma sommardagar vill vi helst släcka törsten med svalkande flädersaft. I juni i år har receptet fått i genomsnitt 6 000 besök per dag, flest av alla dryckesrecept. Och ju varmare det blir, desto mer vill vi dricka. För varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Även i matväg är det kallt som lockar när det blir varmare. Gubbröra och fransk potatissallad är två favoriter som ökar i popularitet i takt med att graderna stiger. Samtidigt svalnar intresset för varma och mustiga rätter som kålpudding och köttfärssoppa i hettan.
– Förutom att vi anpassar oss till värmen med kalla rätter ser vi också att lättlagad mat är mer populär under soliga dagar, då många nog hellre tillbringar tiden utomhus än i köket, säger Tony Fredriksson.
När regnet faller gör grytorna comeback
Svensk sommar är som bekant inte bara solsken och höga temperaturer, och när regnet smattrar mot fönsterrutorna kan en och annan gryta leta sig ner från hyllan och upp på middagsbordet igen. Under regniga dagar är det Arlas recept på nässelsoppa och salsicciapasta som får störst uppsving – med 8 respektive 6 procent fler besökare per regntimme.
Recept med störst procentuell ökning per grad när värmen stiger
- Flädersaft: 39%
- Gubbröra: 25%
- Fransk potatissallad: 19%
- Islatte: 13%
- Grillad spetskål: 10%
Recept med störst procentuell minskning per grad när värmen stiger
- Kålpuddning: −7%
- Köttfärssoppa: −7%
- Lingonsylt: −7%
- Blomkålssoppa: −6%
- Potatismos: −6%
Recept med störst procentuell ökning per timme av regn
- Nässelsoppa: 8%
- Salsicciapasta: 6%
- Pulled beef: 5%
- Kardemummakakor: 4%
- Dadelbollar: 4%
Datan är baserad på antal besök på Arla.se från Stockholm mellan den 1 april och den 31 augusti 2022 och 2023, samt mellan den 1 april och den 30 juni 2024. Denna data har sedan jämförts med vädret i Stockholm under samma tidsperioder, vilket hämtats från vädertjänsten OpenWeather.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla vill ha mer mjölk1.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla ser ljust på framtiden för svensk mjölk. Förra året välkomnades 15 nystartande mjölkgårdar in i kooperativet och förra veckan presenterades samarbetet med Lantmännens framtidsgård Viken. Nu öppnar Arlas styrelse även upp för att ta in nya medlemmar hela vägen från Värmland till Sörmland och neråt i landet.
Arla hjälper bönder i Bangladesh att minska sina klimatutsläpp1.7.2024 08:22:36 CEST | Pressmeddelande
Arlas datadrivna modell för hållbarhetsarbete ska användas i ett utvecklingsprojekt för att minska klimatavtrycket för 10 000 mjölkbönder i Bangladesh. – Jag är stolt över att våra kunskaper om hållbar mjölkproduktion kan komma till nytta i andra delar av världen, säger Inger-Lise Sjöström, mjölkbonde i Östergötland och vice ordförande i Arla.
Mjölkpriset till Arlabönderna höjs igen28.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Från och med måndag den 1 juli får bönderna 11,3 öre mer per kilo för den konventionella mjölken och 22,6 öre för den ekologiska. Svenska Arlabönder får dessutom 5 öre extra på grund av en valutaeffekt.
Nytt samarbete på Framtidsgården Viken ska bana väg för framtidens jordbruk25.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 1 juli blir Lantmännens Framtidsgård Viken medlem i Arla. Samtidigt inleds ett nytt samarbete mellan Arla och Lantmännen, för att driva utvecklingen mot en hållbar och produktiv mjölkproduktion i Sverige.
Nytt program ska öka takten i den gröna omställningen19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla samlar hållbarhetsarbetet på mjölkgårdarna i det nya programmet FarmAhead, för att accelerera och finansiera den gröna omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum