Skolverket

Skolverket presenterar TIMSS 2019 den 8 december

Dela
Hur är svenska elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med andra EU- och OECD-länder? Tisdagen den 8 december presenterar Skolverket de svenska resultaten med internationella jämförelser på en digital pressträff. Bland andra deltar Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Föranmälan och presslegitimation

Föranmäl er till presstjanst@skolverket.se senast den 7/12 kl 17.00.

Journalister som har föranmält sig får möjlighet att ställa frågor via Zoom efter presentationen. Presslegitimation krävs.

Tid: 8 december kl 10.00

Pressträffen börjar exakt kl 10.00 eftersom resultaten offentliggörs samtidigt i alla deltagande länder.

Presskonferensen sänds också direkt via www.skolverket.se

Mer information om TIMSS hittar du här www.skolverket.se/timss

Kontakt:

För frågor kontakta Skolverkets presstjänst på 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se

Välkommen!

Nyckelord

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye