Volkswagen förvandlar julgranar till el åt Sveriges elbilar

– Volkswagen vill bidra till en hållbar mobilitet och ge fler människor möjlighet att välja eldrift när de köper ny bil. Om några år kommer nästan alla bilar som Volkswagen säljer att vara laddbara. Vi vill informera svenskar om fördelarna med elbilar för att snabba på den gröna omställningen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Under första kvartalet lanserar Volkswagen sin nya eldrivna SUV ID.4. Modellen har en räckvidd på upp till 52 mil, har takreling och dragkrok som standard och kan senare även beställas med fyrhjulsdrift. För att öka intresset för elbilar erbjuder nu Volkswagen invånare i Storstockholm att hämta deras julgranar med en ID.4 med släpvagn.
– Fossilfrihet i hela kedjan är viktig när fordonsindustrin nu elektrifieras. Julgranarna är ett symboliskt bidrag i omställningen till ett fossilfritt samhälle, säger Sten Forsberg.
Artisten Martin Stenmarck och programledarna Anders Öfvergård och Kristin Kaspersen kommer att hämta granar hos personer som anmält intresse till Volkswagen. Granarna levereras till miljöföretaget Ragn-Sells, som krossar dem till flis och fraktar dem vidare till olika värmeverk där de blir till el och fjärrvärme.
Initiativet går under namnet ”Grön fortsättning”. Den som vill få sin gran hämtad betalar 100 kronor och pengarna går oavkortat till Barnens rätt i samhället, Bris. Volkswagen dubblar beloppet och skänker 200 kronor till Bris för varje gran. Intresseanmälningar för att få sin gran hämtad görs på www.grönfortsättning.se.
Korta fakta om ID.4
- Räckvidd: Upp till 52 mil (WLTP)
- Utrustning: Dragkrok, som tillåter en maximal släpvagnsvikt på upp till 1 000 kg, och takreling är standard. Senare under 2021 kommer ID.4 att erbjudas med fyrhjulsdrift.
- Två versioner: Från start erbjuds ID.4 i de två lanseringsverisonerna ID.4 1st och ID.4 1st Max. De går nu att beställa.
- Pris: Från 514 900 kronor (ID.4 1st) respektive från 614 900 (ID.4 1st Max), innan avdrag för klimatbonusen på 60 000 kronor (förväntas höjas till 70 000 kronor under 2021)
Fakta om initiativet Grön fortsättning
Den som vill ha sin gran upphämtad kan anmäla intresse på www.grönfortsättning.se. Initiativet vänder sig till privatpersoner i Storstockholm. Det kostar 100 kronor och pengarna går oavkortat till Bris. Volkswagen dubblar beloppet och skänker 200 kronor till Bris för varje gran.
Om julgranar
Varje år köper svenskarna cirka 3,2 miljoner julgranar. Vintern 2018/2019 blev stockholmarnas uttjänta julgranar till knappt 1 000 kubikmeter flis. Flis är en vanlig restprodukt i värmeverk och kraftvärmeverk som producerar el och fjärrvärme.
Källa: Skogssverige
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 809 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum