Audi laddar med fler hybrider. Säljstart för Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e

- Lokalt utsläppsfri med upp till 50 km räckvidd på el enligt WLTP
- 13 kWh batteri
- Turboladdad bensinmotor + elmotor ger systemeffekt på 245 hk och 400 Nm.
- Prediktiv och uppkopplad hybridstyrning på längre resor för effektiv körning
- Blandad förbrukning 1,7 l/100 km. CO2-utsläpp 38 g/km
- Q3 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr. Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
- Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline pris ca 518 800 kr. Business by Audi* 467 100 kr. Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
- Miljöbonus innan 1 april 2021: 32 868 kr
Audi breddar programmet med ytterligare två laddhybrider som förväntas få stor efterfrågan. Audi Q3 är en omtyckt modell som hyllats för sitt rymliga och multifunktionella format.
- Laddhybrider har fördelen att de klarar majoriteten av alla vardagskörningar på el och ändå kan användas vid längre resor där det ännu saknas infrastruktur. Det gör dem attraktiva och efterfrågade. Vi är glada att vi nu kan erbjuda modeller i de flesta segment. Alltifrån tjänstebilsfavoriter som Audi A6 och Q5, till de större modellerna A8, Q8 och Q7 och nu volymmodeller som Q3 och A3. Det stärker vår position på marknaden och gör att vi kan fortsätta på vår inslagna elektrifieringsresa, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.
Upp till 5 mils räckvidd på el, 245 hk systemeffekt
För de flesta kan de dagliga vardagsresorna ske på ren eldrift tack vare en 85 kW synkronmotor och ett 13 kWh batteri som ger en räckvidd på upp till ca 50 km enligt WLTP-mätnormen. Vid de längre resorna står en fyrcylindrig 1.4 TFSI-motor på 150 hk till tjänst. Tillsammans ger de båda drivlinorna 245 hk i systemeffekt och 400 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder med en topphastighet på 210 km/h. Med enbart el är maxhastigheten 140 km/h. Enligt WLTP-mätnormen ligger bränsleförbrukningen på 1,7 l/100 km, motsvarande 38 gram CO2-utsläpp vid blandad körning för en standardutrustad bil.
13 kWh batteri med ny cellgeneration
Det kompakta och relativt lätta högvoltsbatteriet är placerat under golvet framför bakaxeln. Tack vare en ny cellgeneration lagrar de 96 prismatiska battericellerna hela 13 kWh. Batteriet har sin egen kylkrets som även kan anslutas till bilens klimatanläggning för att ge effektiv kylning under varmare dagar. Förutom under extremt kalla förhållanden startar suven alltid med eldrift.
Fyra effektiva körlägen för olika behov
I “Auto Hybrid” läget reglerar systemet själv mellan eldrift och förbränningsmotor för att körsträckan skall bli så effektiv som möjligt och tar då även hänsyn till kartdata och trafikläget om föraren ställt in ett resmål i navigationssystemet. Systemet tar även hänsyn till information från bilens sensorer, så att fartskyltar, rondeller och nedförslut tas med i beräkningen. Beroende på vägsträckan och förarens preferenser innebär det att bilen antingen frirullar med TFSI-motorn avstängd eller återvinner energi. I många situationen ger elmotorn dessutom extra kraft och stöttar TFSI-motorn, som t.ex. vid omkörning och vid acceleration från låga hastigheter under de få tiondels sekunder som turboladdaren bygger upp trycket. Föraren kan även välja att prioritera eldrift genom att välja EV-läget.
“Hold”, “Charge” och dynamic
Förutom att välja mellan EV-läge och Auto hybrid genom att trycka på EV-knappen, kan föraren välja mellan ytterligare två lägen i MMI-systemet: “Battery Hold” och “Battery Charge”. De ser till att batteriets laddstatus bibehålls alternativt ökas. Föraren kan även påverka bilens karaktär genom att använda Audi drive select. Genom att väja dynamic och S-läget i S tronic-växellådan, är det fulla vridmomentet på elmotorn på 330 Nm tillgängligt i upp till 10 sekunder. Så snart foten lämnar gaspedalen växlar elmotorn till rekuperation och återvinner energi i generatorläget. På så sätt kan bilen även bromsas in snabbt med hjälp av elmotorn.
Oavsett vilken körprofil, återvinner bilen alltid energi när föraren trampar på bromspedalen. Upp till ca 0.3 g – dvs. i de flesta vardagsinbromsningar – används enbart elmotorn för att bromsa in. Det är enbart när inbromsningen är kraftfull som de hydrauliska bromsskivorna används och aktiveras genom elektrisk bromsservo. Övergången praktiskt omärkbar samtidigt som bilen fortsätter återvinna energi till batteriet. Under inbromsning kan systemet återvinna upp till 40 kW genom elmotorn och lagra i batteriet.
Audi drive select, som är standard, ger ännu mer nyanser i körupplevelsen eftersom det påverkar inte bara motorerna utan även S tronic-växellådan och styrningen. Utöver dynamic-läget, går det även att välja komfort, auto eller individuella inställningar. De två laddhybriderna kör på 18-tums aluminiumhjul som standard med 19 och 20 tums som tillval. Karossen på de båda suvarna är 10 mm högre än de andra Q3 modellerna med konventionell drivlina, vilket gör att markfrigången är densamma trots täckplattan för batteriet.
Fulladdad på 3 timmar och 45 minuter
Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e kan laddas genom med en effekt på 3.6 kW. Med laddkabeln som är standard kan ett tomt batteri återladdas på 3 timmar och 45 minuter. Genom myAudi appen kan ägaren fjärrstyra laddning, timer och även förvärma bilen från mobilen. För laddning vid publika AC-laddstationer krävs en mode 3-kabel som även ingår som standard. e-tron Charging Service, som omfattar de flesta länder i Europa, gör det enkelt att ladda under en resa med ett enda kort som täcker över 155,000 laddpunkter.
Sportig och mångsidig
Båda Q3-modellerna imponerar med en kraftfull och sportig profil på vägen. Interiören är generös och flexibel. Framsätena är både komfortabla och har en sportig sätesposition. Baksätena kan skjutas längdsvis som standard för att skapa mer ben alternativt lastutrymme. Ryggstöden är dessutom tredelade och kan lutas i olika vinklar. Bagageutrymmet har en volym på 380 liter som kan ökas till 1375 liter i Q3 45 TFSI e och 1,250 liter i Q3 Sportback 45 TFSI e när sätena är nedfällda.
Två digitala skärmar
Interiört finns två digitala skärmar för all information. Direkt i siktfältet kan föraren antingen välja mellan det digitala instrumentklustret som är standard eller Audi virtual cockpit, som finns i två storlekar som tillval. I laddhybriden visas då bland annat systemets effekt, drivningsstatus, energiåtervinning, batteriets laddningsstatus och räckvidd. Centralt placerat i bilens instrumentbräda finns även MMI touch med en 10.1 tumsskärm med många inställningsmöjligheter och visningsläget. Med tillvalet MMI Navigation plus blir de uppkopplade tjänsterna i Audi connect tillgängliga. Som tillval erbjuds även Audi phone box och Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D sound.
Förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort
Förarassistanssystemen är hämtade från de större modellerna. De inkluderar adaptiv förarassistans (tillval), som stöttar föraren med fil- och avståndshållning för ökad komfort och säkerhet. Föraren behöver dock markera sin aktiva närvaro genom att hålla den kapacitiva ratten, som är en del av systemet. Audi pre sense front autobroms, filhållningsvarnare, och undanmanöverassistent är standard. Vid låga hastigheter varnas andra trafikanter tack vare det lagstadgade AVAS (Acoustic Vehicle Alert)-ljudet.
Säljstart denna vecka
Säljstarten för Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e sker denna vecka.
Q3 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 486 900 kr. Business by Audi* 438 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 1 829 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline ca pris 518 800 kr. Business by Audi: 467 100 kr
Miljöbonus innan 2021-04-01: 32 868 kr, både för företag och privatpersoner
Förmånsvärde: 2 192 kr/månad vid 50 % marginalskatt.
Standardutrustningen är omfattande med bl.a.
- Digitalt cockpit, digital radiomottagning
- 18'' aluminiumfälgar i 5-dubbelekrad design
- Sport-komfortsäte fram
- MMI infotainmentsystem (MIB3)
- Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara
- Audi connect nödsamtal
- Audi drive select körprofilväljare
- Audi pre sense front autobroms
- Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto
- Automatisk 2-zons komfortklimatanläggning
- Baksäte plus, delbart (40:20:40), elbaklucka, parkeringssensorer bak
- 3-ekrad multifunktionsratt "Plus", mittarmstöd fram
- Farthållare med fartbegränsare och filhållningsvarnare (lane departure)
- Laddkabel HH typ E/F
- Laddkabel med industrikontakt CEE 16 A/400V/6 h lång + rak
- Laddkabel mode3 typ2 3 16A
- LED-strålkastare fram
- Sport-komfortsäte fram
- MMI infotainmentsystem (MIB3)
- Ytterbackspeglar, elektriskt inställbara och uppvärmbara
Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med standardutrustning enligt WLTP:
Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e
Blandad förbrukning: 1.7 l/100 km
Blandad CO2-utsläpp: 38 g/km
Mer information: https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/high-efficiency-and-outstanding-driving-pleasurethe-audi-q3-as-a-plug-in-hybrid-13447
*juridisk person
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder








Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
Redo för nya vägar – Audi avslöjar Q6 e-tron offroad concept24.1.2025 20:26:44 CET | Pressmeddelande
Under helgens alpina världscupstävlingar i Kitzbühel i Österrike presenteras Audi Q6 e-tron offroad concept. En ny prototyp med två elmotorer och systemeffekt på 380 kW som tack vare nyutvecklade portalaxlar kan klara stigningar på upp till 100 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum