Experterna har lägst påverkan på tonåringars matvanor – sociala medier och föräldrar största inspirationen
![Bildkälla: Livsmedelsverket](/data/images/00761/59e3c88b-469d-4b9d-ba36-d8a091effc98-w_720.jpg)
När tonåringar får svara på vad de tror har störst påverkan när det kommer till att förändra tonåringars matvanor hamnar föräldrar och sociala medier högst upp. Läkare, officiella riktlinjer och nutritionister hamnar längst ner.
"Även om experterna hamnar lågt i undersökningen kan det vara så att de har en indirekt påverkan via till exempel föräldrarna. Men att sociala medier hamnar så högt är knappast förvånande. Många av Sveriges största influencers pratar om och lagar ofta mat i sina kanaler vilket påverkar vad våra ungdomar äter. Därför har de ett stort ansvar", säger Elin Boll, nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen tittade även på hur tonåringar uppfattar officiella riktlinjer och råd i respektive land. Jämfört med tonåringar i Danmark och Finland har svenska tonåringar sämre kunskap om vad deras nationella riktlinjer säger. Endast 45 procent av svenska tonåringar har en tydlig bild av råden från Livsmedelsverket. Generellt uppfattas råden som trovärdiga och lättbegripliga men bara drygt en av fyra svenska tonåringar tycker att de innehåller något viktigt (26 procent) eller användbart (28 procent). Bara ett fåtal anser att råden är övertygande eller intressanta. Samtidigt visar Livsmedelsverkets undersökning ”Riksmaten Ungdom” att var femte ungdom har övervikt eller fetma.
"Alla vi som verkar inom livsmedelsindustrin har ett ansvar att inspirera till en hälsosam och hållbar kost, baserat på vetenskapliga fakta. Vi behöver dessutom göra det där målgruppen finns och på deras villkor. Det finns mängder med kunskap men den behöver komma ut på ett sätt som skapar förändring i rätt riktning. Just nu går det åt fel håll, tonåringar tar inte till sig kunskapen och det är oroande", säger Elin Boll.
Även när det kommer till att söka information om hälsosam mat är svenska tonåringar sämre än sina grannar i Finland och Danmark. 19 procent har de senaste sex månaderna sökt efter information för att äta hälsosamt. I Danmark är motsvarande siffra 25 procent och i Finland 38 procent. När tonåringar söker vägledning för att äta hälsosammare är de mest använda kanalerna online-recept och sociala medier.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1 500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
![Bildkälla: Livsmedelsverket](/data/images/00761/59e3c88b-469d-4b9d-ba36-d8a091effc98-w_240.jpg)
Länkar
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Så påverkar vädret vad vi dricker och äter9.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Arla vill ha mer mjölk1.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla ser ljust på framtiden för svensk mjölk. Förra året välkomnades 15 nystartande mjölkgårdar in i kooperativet och förra veckan presenterades samarbetet med Lantmännens framtidsgård Viken. Nu öppnar Arlas styrelse även upp för att ta in nya medlemmar hela vägen från Värmland till Sörmland och neråt i landet.
Arla hjälper bönder i Bangladesh att minska sina klimatutsläpp1.7.2024 08:22:36 CEST | Pressmeddelande
Arlas datadrivna modell för hållbarhetsarbete ska användas i ett utvecklingsprojekt för att minska klimatavtrycket för 10 000 mjölkbönder i Bangladesh. – Jag är stolt över att våra kunskaper om hållbar mjölkproduktion kan komma till nytta i andra delar av världen, säger Inger-Lise Sjöström, mjölkbonde i Östergötland och vice ordförande i Arla.
Mjölkpriset till Arlabönderna höjs igen28.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Från och med måndag den 1 juli får bönderna 11,3 öre mer per kilo för den konventionella mjölken och 22,6 öre för den ekologiska. Svenska Arlabönder får dessutom 5 öre extra på grund av en valutaeffekt.
Nytt samarbete på Framtidsgården Viken ska bana väg för framtidens jordbruk25.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 1 juli blir Lantmännens Framtidsgård Viken medlem i Arla. Samtidigt inleds ett nytt samarbete mellan Arla och Lantmännen, för att driva utvecklingen mot en hållbar och produktiv mjölkproduktion i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum