Experterna har lägst påverkan på tonåringars matvanor – sociala medier och föräldrar största inspirationen

När tonåringar får svara på vad de tror har störst påverkan när det kommer till att förändra tonåringars matvanor hamnar föräldrar och sociala medier högst upp. Läkare, officiella riktlinjer och nutritionister hamnar längst ner.
"Även om experterna hamnar lågt i undersökningen kan det vara så att de har en indirekt påverkan via till exempel föräldrarna. Men att sociala medier hamnar så högt är knappast förvånande. Många av Sveriges största influencers pratar om och lagar ofta mat i sina kanaler vilket påverkar vad våra ungdomar äter. Därför har de ett stort ansvar", säger Elin Boll, nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen tittade även på hur tonåringar uppfattar officiella riktlinjer och råd i respektive land. Jämfört med tonåringar i Danmark och Finland har svenska tonåringar sämre kunskap om vad deras nationella riktlinjer säger. Endast 45 procent av svenska tonåringar har en tydlig bild av råden från Livsmedelsverket. Generellt uppfattas råden som trovärdiga och lättbegripliga men bara drygt en av fyra svenska tonåringar tycker att de innehåller något viktigt (26 procent) eller användbart (28 procent). Bara ett fåtal anser att råden är övertygande eller intressanta. Samtidigt visar Livsmedelsverkets undersökning ”Riksmaten Ungdom” att var femte ungdom har övervikt eller fetma.
"Alla vi som verkar inom livsmedelsindustrin har ett ansvar att inspirera till en hälsosam och hållbar kost, baserat på vetenskapliga fakta. Vi behöver dessutom göra det där målgruppen finns och på deras villkor. Det finns mängder med kunskap men den behöver komma ut på ett sätt som skapar förändring i rätt riktning. Just nu går det åt fel håll, tonåringar tar inte till sig kunskapen och det är oroande", säger Elin Boll.
Även när det kommer till att söka information om hälsosam mat är svenska tonåringar sämre än sina grannar i Finland och Danmark. 19 procent har de senaste sex månaderna sökt efter information för att äta hälsosamt. I Danmark är motsvarande siffra 25 procent och i Finland 38 procent. När tonåringar söker vägledning för att äta hälsosammare är de mest använda kanalerna online-recept och sociala medier.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1 500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder

Länkar
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Efter rekordintresset: här är de tio vinnarna i Arlas frukosttävling10.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att hjälpa högstadieskolor att komma igång och prova på frukostservering har Arla under tre år arrangerat en frukosttävling. I år var intresset rekordstort: hela 333 skolor ansökte. Nu har tio vinnare valts ut.
Arla storsatsar i Linköping för att möta kvargboomen5.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar cirka 380 miljoner kronor (34,5 miljoner euro) på att bygga en ny produktionslinje för kvarg vid mejeriet i Linköping. Investeringen är en del av kooperativets långsiktiga strategi för att stärka svensk livsmedelsproduktion och möta en ökande efterfrågan på lokalproducerade mejeriprodukter.
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i juni30.5.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För sjätte månaden i rad ligger Arlas mjölkpris till bönderna kvar på samma nivå. Det gäller både konventionell och ekologisk mjölk.
Nu är vinnarna korade i Arla Guldko 202512.5.2025 21:10:53 CEST | Pressmeddelande
Klöverstugans förskola i Svedala, Aggarpsskolan i Svedala, Danderyds gymnasium i Danderyd, Restaurang Citronen i Katrineholm samt Väståkraskolan i Anderslöv – de är vinnarna i Arla Guldko 2025. Finalgalan och prisceremonin hölls i Stockholm den 12 maj, en dag full av inspiration, matglädje och firande av de fantastiska finalisterna som varje dag gör skillnad i sina verksamheter.
Arla lanserar kvarg i ny förpackning och smak8.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nästa vecka lanseras Arlas milda kvarg 450 gram i en ny smidig förpackning för att bättre möta konsumenternas efterfrågan. Samtidigt uppdateras smakutbudet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum