
Vart tredje tåg försenat eller inställt

– En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail
Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.
– Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.
Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.
Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik om Punktlighet på järnväg 2017.
För mer information
Otto Nilsson, chef för innovation och teknik, Strukton Rail, 070-640 27 99, otto.nilsson@strukton.se
Lisa Borges, kommunikationschef, Strukton Rail, 076-115 26 22, lisa.borges@strukton.se
Bilaga: Tabell
Andel persontåg som kommit fram enligt utsatt ankomsttid 2017
| Ankomst enligt utsatt ankomsttid | 66 % |
| Ankomst max två minuter efter utsatt ankomsttid | 82 % |
| Ankomst max fem minuter efter utsatt ankomsttid | 90 % |
Nyckelord
Kontakter
Stina EnblomKommunikationschef
Tel:+46 (0)10-4805201stina.enblom@strukton.seBilder

Dokument
Länkar
Om
Strukton Rail är Sveriges största privata järnvägsentreprenör. Vi levererar infrastrukturlösningar för järnväg i Skandinavien genom att bygga och underhålla spårsystem. Vi rustar även upp spåranläggningar och förser dem med kraftförsörjning. För att underhålla spårsystem långsiktigt och proaktivt har vi även digitala lösningar för bland annat besiktning och övervakning.
Genom vårt arbete vill vi bidra till samhällsnytta och till en säker och punktlig spårtrafik.
Följ Strukton Rail
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail
Strukton vinner första kontraktet för utbyggnaden av nya tunnelbanan13.1.2022 09:23:00 CET | Pressmeddelande
I veckan signerade vi det spännande kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby, vilket tunnelbaneutbyggnaden heter på upphandlingsspråk. I hård konkurrens med nio andra anbudsgivare tilldelades Strukton Rail kontraktet efter en utvärdering bestående av både pris och kvalitet.
Strukton Rail vinner kontraktet för Västra Götaland Göteborg (VGG)22.10.2021 15:04:33 CEST | Pressmeddelande
För drygt två veckor sedan fick vi besked från Trafikverket att vi har vunnit uppdraget basunderhåll i VGG-kontraktet. Avtalsspärren på tio dagar är nu passerad och vi ser mycket fram emot att fortsätta förvalta underhållet på de aktuella sträckorna på järnvägsanläggningen.
Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst13.9.2021 13:55:41 CEST | Pressmeddelande
I fredags, den 10 september, fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att vi har tilldelats underhållsuppdraget på Västkustbanan Väst. Entreprenaden kommer placeras hos Distrikt Väst och uppdraget omfattar basunderhåll av 493 spårkilometer.
Strukton Rail siktar mot en fossilfri personbilspark5.6.2021 11:00:23 CEST | Nyheter
Idag firas Världsmiljödagen, vilket Strukton uppmärksammar genom arbetet med att minska CO2-utsläppen från vår fordonsflotta. Under 2020 minskade vi våra koldioxidutsläpp med 13 procent – och vi överträffar därmed årets mål på 10 procent.
Strukton i riksdagsseminarium om framtidens järnvägsunderhåll27.1.2021 07:07:00 CET | Pressmeddelande
Onsdag 27 januari deltar Strukton Rail i ett riksdagsseminarium med fokus på framtidens järnvägsunderhåll. Övriga deltagare är Byggföretagen, FSJ, Seko och andra medlemsföretag.
Strukton Rail