Rekordlångt godståg provkörs mellan Tyskland och Sverige

Att köra längre godståg, med ett lok, kan ge ett avsevärt lyft för den klimatsmarta järnvägen. Det är en möjliggörare för att godståget ska kunna bli ett kostnadseffektivt alternativ till vägtransporter.

Längre godståg bidrar till klimatmålen
I dag tillåter Trafikverket 630 meter långa tåg på de flesta godsstråken. Ett viktigt undantag är Malmbanan mellan Luleå och Narvik där godstågen får vara 750 meter långa. Med en tåglängd på 835 meter kan 55 stycken 45-fots containrar dras, jämfört med 41 stycken vid en tåglängd på det idag tillåtna 630 meter. Med längre tåg, behövs investeringar till förlängning av förbigångsspår, utbyggnad av fler bangårdar, förstärkning på vissa bandelar med mera.
–Det är väl investerade pengar för att uppnå Sveriges mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent senast 2030 jämfört med 2010, menar Trafikverkets projektledare, Michel Gabrielsson.
Längre godståg kan möta det ökade transportbehovet
Trafikverket jobbar med många olika åtgärder för att öka järnvägens kapacitet. Från planering av tidtabeller och förenklad administration till nya stambanor. Ett konkret bidrag med stor effekt, och med jämförelsevis låga investeringskostnader, är att köra längre godståg.
Långa godståg tillåts i flera länder exempelvis i Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike och Schweiz. EU har dessutom beslutat att trafikering av minst 740 meter långa tåg ska vara möjligt på det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) senast år 2030.

–Trafikverket uppskattar det goda samarbetet med tyska DB Cargo och danska DB Cargo Scandinavia AS, som möjliggör testkörningen som en del av FR8RAIL II-projektet inom det europeiska forsknings- och innovationsprogrammet Shift2Rail, säger Michel Gabrielsson.
Högre produktivitet och effektivitet i transportsystemet
Planerade förutsättningar för körningen kan sammanfattas som ett enda lok, tåglängd 835 meter, vagnvikt 2300 ton och hastighet upp till 120 km/h. Tillåten hastighet bestäms dock individuellt för varje delsträcka, beroende på banans signalsystem i kombination med tågets bromsförmåga och vilka vagnar som ingår i godståget.
Provet visar på möjligheter
Provet syftar till att visa på möjligheten att öka kapaciteten med hjälp av längre, tyngre och snabbare godståg inom ramen för vad som är möjligt med ett lok. Gränsen mot ett lok är särskilt intressant då loket med förare är tågoperatörens största kostnad. Det är en fast kostnad per tåg, medan varje extra vagn som kopplas på ger extra intäkter. Inom Shift2Rail planerar Trafikverket för fortsatta tester i Sverige för att visa att mer är möjligt när infrastrukturen anpassats.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Michel Gabrielsson, nationell strategisk planerare, 010-123 58 35
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
