5 procent kör med släckta baklyktor i mörker
När M Sverige 2018 genomförde motsvarande undersökning körde 15 procent med släckta baklyktor i mörker.
– Det är glädjande att konstatera att det har skett en förbättring med 10 procentenheter på tre år. Men det är fortfarande alldeles för många som utgör en trafiksäkerhetsrisk genom att köra med släckta baklyktor när det är mörkt ute, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
I Göteborg var man sämst på att ha tända baklyktor i skymning/mörker. Vid mättillfället var det så hög andel som 33 procent som hade släckta bakljus. Undersökning som Riksförbundet M Sverige har genomfört är gjord under vecka 7–9 2021 på 24 orter i Sverige.
Rätt belysning på bilen är viktigt när det gäller trafiksäkerhet. Sedan 2011 finns ett EU-gemensamt regelverk som tillåter en ny typ av belysning kallad DRL, Daytime Running Lights.
Belysningen ligger mellan parkeringsljuset och halvljuset i ljusstyrka. Belysningen i DRL-systemet regleras automatiskt så att halvljuset sätts på när ljusförhållandena kräver detta om föraren har aktiverat automatläget.
En bidragande orsak till att förare missförstår systemet kan vara att delar av bilens belysning lyser även om bakljusen inte gör det, som främre strålkastare och instrumentpanelen. Att Sverige tidigare, och under mycket lång tid, hade hårda regler om både halvljus och tända bakljus kan också ha bidragit till att många förare helt enkelt antar att bakljusen på en bil alltid är tända.
– Det är viktigt att framhålla är att ansvaret för fordonets yttre belysning alltid vilar på föraren. Är man det minsta osäker, ska man självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar, säger Heléne Lilja.
Ha koll på bilens bakljus – följ våra råd och tips
- Lär dig bilen. Med ljusvredet i AUTO-läge – och i samma stund som bilens system automatiskt skiftar till halvljus – är det lagkrav att förändringen ska vara möjlig att iaktta även från bilens kupé. I en del bilmodeller finns det särskilda ikoner i instrumenthuset, andra bilmodeller ändrar färgskala i instrumenthus och infotainmentskärm/navigation – exempelvis från ljusgrå till mörkblå nyans, för att vara lättare att läsa av i mörker.
- Läge ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. Vissa situationer, som dimma, kan ändå kräva manuell aktivering av bakljusen. Du som förare är alltid ansvarig för att bilen har rätt belysning.
- Klassiskt läge halvljus. Med ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. Ofta kan vredet lämnas i detta läge. Du slipper tänka mer på om bakljusen lyser eller inte, men går miste om AUTO-lägets anpassningsbara belysning.
Tända baklyktor – vad gäller
Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymningochnär vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor (Åklagarmyndigheten).
Fakta
Antal orter: 24
Totalt antal kontrollerade fordon: 24 166
Andel släckta baklyktor, dagsljus: 21 %
Andel släckta baklyktor, skymning/mörker: 5 %
|
Klubb |
Andel släckta i mörker |
Orter |
|
Blekinge |
0 % |
Karlskrona |
|
Dalarna |
0 % |
Falun |
|
Eskilstuna |
1 % |
Eskilstuna |
|
Göteborg |
33 % |
Göteborg |
|
Katrineholm |
3 % |
Katrineholm, Vingåker |
|
Skaraborg |
5 % |
Götene, Skövde, Mariestad |
|
Stockholm |
8 % |
Tyresö, Stockholm |
|
Sundsvall |
0 % |
Sundsvall |
|
Skåne SV |
0 % |
Lomma, Vellinge |
|
Västerbotten |
0 % |
Umeå |
|
Östergötland |
1 % |
Mjölby, Linköping |
|
Skåne NV |
0 % |
Ängelholm, Helsingborg |
|
Skåne Öst |
10 % |
Hässleholm, Kristianstad |
|
Jämtland |
0 % |
Östersund |
|
Örnsköldsvik |
0 % |
Örnsköldsvik |
|
Örebro |
1 % |
Örebro |
Ansvariga klubbar och avdelningar, kontaktperson
Blekinge: David Altefur, 073-314 88 00
Dalarna: Lennart Kjellin, 073-801 81 69
Eskilstuna: Lars Eriksson, 076-108 86 26
Göteborg: Lennart Söderberg, 073-219 87 02
Jämtland: Stig-Björn Sundell, 070-632 03 96
Katrineholm: Gerd Larsson, 070-378 74 71
Skaraborg: Torbjörn Forsell, 070-667 46 91
Skåne NV: Peter Kruse, 070-417 62 45
Skåne SV: Anita Holmberg, 073-377 57 50
Skåne Öst: Mikael Kullberg, 070-541 16 84
Stockholm: Jan Björklund, 070-549 63 29
Sundsvall: Rune Larson, 070-653 38 05
Västerbotten: Christer Nyberg, 070-349 91 96
Örebro: Michael Niskakoski, 070-217 00 17
Örnsköldsvik: Oiva Kuusela, 070-322 45 21
Östergötland: Hans Sävenhed, 073-539 27 13
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets smartaste bilköp 2025: En begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti18.12.2025 16:24:14 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige utser en begagnad Toyota med Toyotas begagnatgaranti till årets smartaste bilköp. Det är första gången som priset inte går till en helt ny bilmodell. – Det är väldigt vanligt att hushåll väljer att köpa en nästan ny bil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
