Fördubblad efterfrågan på resor bland vaccinerade

De senaste veckorna har resebokningarna ökat kraftigt, och allra störst är ökningen i grupper som fått sin första vaccindos. Sedan påsk har bokningsingången ökat med 82 procent totalt sett, men bland kunder som är 60 år eller äldre har bokningarna mer än fördubblats, visar statistik från resebyrån Ticket.
Resebokningarna har mer än fördubblats i de grupper som kan vaccinera sig.

Efter en kraftig ökning i resebokningar när de första vaccinen kom ut på marknaden vid årsskiftet, så har efterfrågan därefter pendlat både upp och ner. Detta förändrades efter påskhelgen, och sedan dess har resebokningarna stadigt klättrat uppåt.

- Försäljningen har i stor utsträckning följt medierapporteringen. Goda vaccinnyheter har ökat försäljningen, medan dåliga nyheter sänkt den. Men sedan påsk har vi sett en stadig ökning av resebokningarna vecka för vecka, säger Michael Kapil, marknadschef på resebyrån Ticket.

Flera faktorer bidrar till denna ökning. Många familjer har planerat sina semestrar under påskhelgen och bokat resor veckorna därefter. Värmen har dessutom kommit till Medelhavet, vilket gör att kunder som är ute efter sol och bad nu har betydligt fler resmål att välja mellan. Men det som framförallt verkar bidra till den ökade efterfrågan är att en allt större del av befolkningen blivit vaccinerad eller förväntas bli det inom kort. Totalt sett har bokningsingången veckorna efter påsk ökat med 82 procent jämfört med veckorna innan, men bland kunder som är 60 år eller äldre ligger ökningen på hela 115 procent.

- Hittills i år har det mest varit de yngre kunderna som bokat resor, medan de äldre varit mer avvaktande. Under april såg vi istället att bokningarna ökade mest i de grupper som antingen redan blivit vaccinerade eller vet att den första dosen inte är långt borta, och bland 60-plussarna har försäljningen mer än fördubblats, säger Michael Kapil.

Det har även skett stora förändringar i vilka slags resor det är som bokas. Flexibiliteten är extra viktigt för kunderna just nu och de flesta väljer att boka med de charterbolag och flygbolag som erbjuder fri ombokning eller till och med öppet köp, så man kan ändra sig om situationen skulle förändras. Dessutom brukar det såhär års framförallt bokas vår- och sommarresor, men i år bokas det lika mycket resor med avresa kommande höst och vinter. Detta gör att traditionella vinterdestinationer som Thailand, Mexiko och Miami tagit sig in på topplistan över mest bokade resmål, som i april annars helt brukar domineras av resmål i Europa och runt Medelhavet.

- Kunderna verkar åka på årets solresa lite senare än vanligt, framåt september och oktober istället för under juni och juli, och många väljer till och med att redan nu solsäkra kommande vinter med en långresa. Storstadsresandet till vanligtvis populära destinationer som London, Paris och Prag lyser däremot med sin frånvaro, och det är sol och bad som gäller för hela slanten i år, säger Michael Kapil.

De mest bokade resmålen april 2021:

1. Gran Canaria, Spanien
  2. Mallorca, Spanien
  3. Phuket, Thailand
  4. Rhodos, Grekland
  5. Malaga, Spanien
  6. Kreta, Grekland
  7. Dubai, Förenade Arabemiraten
  8. Miami, USA
  9. Antalya, Turkiet
  10. Cancun, Mexiko

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

Tel:072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Resebokningarna har mer än fördubblats i de grupper som kan vaccinera sig.

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande

Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.

Kraftigt ökat bokningsläge i december månad2.1.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

December månad präglas av en betydande ökning i bokningsaktiviteten jämfört med samma period 2019, som betraktas som ett referensår för normalresande. Enligt den senaste statistiken från resebyrån Ticket har bokningsläget ökat med imponerande 31 procent, vilket indikerar en tydlig återhämtning inom resebranschen. Något som även avspeglas i den årliga statistiken där 2023 hamnade på tre procent över 2019.

Semesterplaneraren 2024 – så maxar du årets ledighet27.12.2023 05:15:00 CET | Pressmeddelande

2023 så började det vända lite för arbetstagarna, och de röda dagarna hamnade fördelaktigt för den som ville maxa sin ledighet. När 2024 nu är här så fortsätter denna trend, är man strategisk och använder 16 semesterdagar kan man få 45 dagars ledighet. Kan man använda 26 dagars ledighet så kan man då få hela 63 dagars ledighet. Ticket har tagit fram de bästa tipsen för hur då maximerar årets ledighet 2024.