Audi

Audi satsar på pilotkoncept för snabbladdning

Dela
Audi fortsätter ställa om företaget mot hållbar premiummobilitet och planerar för en bred elbilsoffensiv med över 20 helt eldrivna modeller till 2025. Nyckeln till framgång i omställningen är tillgången på laddinfrastruktur. Audi jobbar nu på ett koncept för snabbladdning vid tillfälliga behov och hög efterfrågan. Under andra halvåret kommer ett pilotprojekt sjösättas och testas i praktiken för att utvärdera en möjlig utrullning.
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub

Audi accelererar elbilsoffensiven. För första gången är mer än hälften av de nyintroducerade modellerna eldrivna med nya Q4 e-tron som viktig volymmodell. I takt med att antalet elbilar ökar växer även behovet av laddinfrastruktur. Audi har därför tagit fram ”Audi charging hub” som en potentiell lösning på tillfälliga behov vid hög efterfrågan. Konceptet bygger på laddstationer med ultrasnabb laddning (HPC*) som kan reserveras i förväg med en lounge i direkt anslutning.

Flexibelt och hållbart koncept med 2.45 Mwh lagringskapacitet

Loungen vilar på ett flexibelt koncept med containerkuber som har ladduttag och är fyllda med återanvända litiumjon-batterier som energilager. Användningen av så kallade 2nd-Life-moduler från demonterade utvecklingsbilar gör inte bara att battericellerna får ett nytt användningsområde, de har också en stor fördel eftersom de är anpassade för att lagra likström. Det gör att den komplexa infrastrukturen med högspänningsledningar och dyra transformatorer blir onödig.

Tack vare den stora lagringskapaciteten på ca 2,45 Mwh behöver de sex laddpunkterna, som har en laddningskapacitet på upp till 300 kW, bara en 400 volts starkströmsanslutning. Det gör att en effekt på 11 kW per kub är tillräcklig för att kontinuerligt fylla de tre lagringsmodulerna med totalt 2,45 MWh och ladda dem under natten. Solcellspaneler på taket ger ytterligare tillgång till grön el. Det gör det inte bara enklare att välja lämpliga placeringar, det minskar också planläggningstiden och kostnaderna samtidigt som det sparar resurser. Det modulära konceptet ger också en maximal flexibilitet och skalbarhet.

Hubben kan på kort tid transporteras, installeras och anpassas till de individuella förutsättningarna, och till stor del oberoende av den lokala nätverkskapaciteten.

“Laddningshubben visar på vårt engagemang i den elektriska eran och hur Audi tänker ‘Vorsprung durch Technik.’ En sådan flexibel högeffektiv HPC-laddningsstation kräver inte mycket från det lokala elnätet och har ett hållbart batterikoncept. Våra kunder drar fördel av det på flera sätt: från möjligheten att göra reservationer, tillgång till en lounge och korta väntetider tack vare ultrasnabb laddning. Det är genomgående premium” säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef för AUDI AG i Audis ledningsgrupp.

Lounge på övervåningen

Det tar bara en dryg kafferast att ladda en elbil från Audi. Audi e-tron GT har som exempel en laddkapacitet på upp till 270 kW. Det gör att den under ideala förhållanden kan laddas för upp till 10 mil på ca 5 minuter, och från 5 till 80 procent på ca 23 minuter. Under väntetiden kommer Audi-kunderna att kunna sitta ned i en modern lounge ovanför laddstationen. Bekvämligheter, snacks och dryck gör laddstoppet till en välkommen paus.

Pilottest under sensommaren

Audi söker nu efter en lämplig placering i Tyskland för att testa projektet och för diskussioner med lämpliga partners. Det är planerat att tas i drift under andra halvåret i år. Resultaten från driften och kundernas mottagande kommer att avgöra hur konceptet vidareutvecklas. “Vi testar vad som är den optimala tekniska lösningen på ett väldigt realistiskt sätt. Fokus är på kundernas behov,” tillägger Hoffmann. Under pilotfasen är det också planerat att förare av andra märken ska kunna nyttja lediga och ej reserverade laddpunkter och även använda delar av loungen.

Mobila laddstationer vid större publika events

Audi har redan tidigare använt sig av mobila laddstationer och energilager i form av egna containers i samband med större events när den nödvändiga laddinfrastrukturen saknas.

Under World Economic Forum i Davos 2020 och alpina VM i Åre 2019 användes containers med återvunna battericeller för att lagra energi och ladda den stora elbilsflottan på plats.

* high-power charging

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Ladda ned bild
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Ladda ned bild
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Audi testar pilotprojekt med ultrasnabb laddning vid egen hub
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye