NTF

Viktigt med krav på anpassade utbildningar för elrullstols- och elskoterförare

Dela
En elrullstol eller elskoter är ett fantastiskt hjälpmedel som ger personer med begränsad rörlighet en återvunnen frihet och möjlighet till större delaktighet i samhället. Mellan 2007 och 2016 tredubblades dock antalet olyckor med dessa fordon. Det beror delvis på att vi har en åldrande befolkning där ett ökat behov medför att antalet fordon blir fler. Men det beror sannolikt också på brister i utbildningen vid förskrivningen av fordonet och avsaknaden på utbildningskrav vid privatköp.

När en elrullstol eller elskoter förskrivs av hälso- och sjukvården ska körträning och trafikinformation ges. Personens körförmåga bedöms och en passande modell prövas ut. Hälso- och sjukvården säkerställer också att fordonet lever upp till vissa kvalitetskrav. Motsvarande krav på att ge trafiksäkerhetsinformation och körträning finns inte när en elrullstol eller elskoter säljs privat.

Högsta förvaltningsdomstolens dom (Mål nr. 4637-19) gällande kommunens ansvar för bostadsanpassning till den som får en elrullstol/ elskoter förskriven, har skapat en limbo där regionerna idag inte beviljar elrullstol/elskoter till människor som har uttalat behov men inte kan få bostadsanpassningsstöd för att ordna en lämplig förvaring av fordonet.

- Det här är en mycket olycklig utveckling. När man misslyckas med att få fordonet förskrivet så vänder sig den som har ekonomiska möjligheter till privatmarknaden och den som inte har råd får mycket svårare att vara delaktig i samhället. Förutom att detta är djupt orättvist så medför det även osäkrare förare. Hälso- och sjukvården säkerställer att man får ett lämpligt fordon som passar ens förmåga och ser till att brukare får både trafiksäkerhetsinformation och körträning. Dessa krav ställs inte vid privatköp, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

Resultat från en undersökning bland återförsäljare av elrullstolar och elskotrar som genomförts av NTF med stöd av Allmänna Arvsfonden, se NTF:s Rapport 2021:4, visar att det finns en rad seriösa kommersiella aktörer som erbjuder trafiksäkerhetsinformation och i vissa fall någon form av körträning, men inte i den omfattning som tillhandahålls av hälso- och sjukvården.

År 2019 gav Regeringen i uppdrag till Transportstyrelsen att se över regelverket för eldrivna enpersonsfordon. Transportstyrelsen slutredovisade uppdraget i mars 2021 men tyvärr utreddes inte frågan om elrullstolar och elskotrar trots att dessa fordon ingick i utredningsuppdraget.

- Med anledning av att Transportstyrelsen inte inkluderade elrullstolar och elskotrar i utredningen har NTF tillsammans med Personskadeförbundet RTP, Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft, SKPF Pensionärerna och Sveriges Arbetsterapeuter tillskrivit Regeringen med önskan om ett tilläggsuppdrag till Transportstyrelsen. Vi tror att det är nödvändigt att man även tittar på dessa fordon och vad som kan göras för att öka brukarnas trafiksäkerhet, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

NTF
NTF
Holmvägen 55
417 46 Göteborg

https://ntf.se/

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye