NTF tipsar – Så kör du säkert i sommar!
Tips 1 - Planera din resa, välj en säker väg, var utvilad och ute i god tid. Stress och trötthet är ingen bra kombination med sommarvärme, vägarbeten och hög trafikintensitet. Trötthet påverkar körningen – det kan man till exempel se i andelen trötthetsrelaterade olyckor. Forskningen bedömer att andelen olyckor som beror på trötthet är minst 30 procent. Orsaken till dessa olyckor är ofta långa körtider. När man blir trött under körningen gäller det att ta minsta lilla signal på allvar och vidta en åtgärd. Dessvärre finns det inga bra åtgärder mer än att sova en stund. Är man däremot två i bilen som har körkort bör man turas om att köra. Så, dela ratten i sommar!
Stanna ofta och sträck på benen. Runt om i landet finns drygt 350 rastplatser som förvaltas och sköts på uppdrag av Trafikverket. Standard och utrustning varierar på de olika rastplatserna, men det finns toaletter, informationstavlor, sittplatser med bord och soptunnor. Rastplatskarta finns hos Trafikverket.
När du planerar din resa kan du hos Trafikverket hitta information om aktuella vägarbeten. En sträcka med vägarbeten kräver extra mycket hänsyn och uppmärksamhet från trafikanternas sida vilket medför nedsatt hastighet och minskad framkomlighet. Var beredd på väntetider vid vägarbeten. Hos Trafikverket kan man även få information om vilka vägar som är säkra. I en kartfunktion finns mötesfria vägar, vägar med trafiksäkerhetskameror och trafikintensiva vägar markerade.
Tips 2 - Håll hastighet, avstånd och kör nykter. Sommar och semester innebär ofta fina vägar som inbjuder till höga hastigheter och under semestern går även alkoholkonsumtionen upp. På det statliga vägnätet kör mer än hälften av alla bilister för fort och alltför ofta lämnar man för litet avstånd till framförvarande bilar. Nykterheten är som alltid lika viktig och tänk även på dagen efter effekten. Totalt omkom 53 personer i alkohol- och drogrelaterade olyckor under 2020. Det motsvarar 28% av alla omkomna.
Tips 3 - Förbered bilen inför långresan, lasta säkert och tänk på barnen. Ägna bilen lite eftertanke inför resan, kontrollera oljenivån, spolarvätskan och däck mm. Sommardäck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Rätt lufttryck återfinns i instruktionsboken, i dörren på passagerarsidan eller innanför tanklocket.
En felaktigt packad bil kan innebära stor trafikfara och lösa föremål kan utgöra en stor risk för bilens passagerare. Något som väger cirka ett kilo och ligger på hatthyllan kan krossa vindrutan vid en kollision även om du bara kör i 50 km/timme. Stapla inte tung last i bagageutrymmet ovanför ryggstödshöjd även om det finns skyddsnät. Kontrollera maximal last för bil, takräcke, takbox i instruktionsboken. Om du packar på taket, lägg den tyngsta och största lasten underst och nära räcket. Var noga med att packa tätt och säkra lasten så att ingenting kan röra sig under resan.
Barnen bör färdas bakåtvända så länge som möjligt, minst till 4 – 5 års ålder. Tänk på att höra er för om bilbarnstolar om ni till exempel hyr en bil i sommar. Och glöm inte att försäkra er om att krockkudden är urkopplad om bilbarnstolen monteras på passagerarplats fram. Kontrollera att barnens bälten sitter rätt, detta gäller självklart alla i bilen.
Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
Nyckelord
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seBilder
Länkar
Om
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum