A Non Smoking Generation

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige

Dela
Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman

Tobaksbarn är ett projekt som belyser att tobaksfrågan inte bara berör individens hälsa, utan hela planetens. Sedan projektets start 2013 har A Non Smoking Generation föreläst för hundratusentals elever om de grova människorättsbrotten, barnarbetet och den enorma miljöpåverkan inom tobaksindustrin – för att stödja unga att välja bort tobaken. Föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning” avslöjar att både traditionella tobaksprodukter och nya nikotinprodukter, såsom e-cigaretter och vitt snus, bidrar till samma hållbarhetsproblem. Föreläsningen erbjuds i fysiskt eller digitalt format till högstadie- och gymnasieskolor i hela Sverige. Förra året svarade 97 procent av tillfrågade elever att de fick argument för att avstå från tobak.

-       Vi vet att hållbarhet engagerar unga och nu arbetar vi hårt för att öka medvetenheten om att även nya så kallat ”tobaksfria” nikotinprodukter, som tyvärr har blivit alltmer populära bland unga, tillhör samma ohållbara tobaksindustri, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Flera rapporter avslöjar att stora tobaksföretag spenderar miljontals kronor på reklamsamarbeten med influencers i sociala medier. A Non Smoking Generations nya Novusundersökning visar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter, samt att nästan fyra av tio unga tror att ”förekommer i populärkultur (såsom sociala medier)” kan vara en orsak till att testa nya nikotinprodukter.

-       Den vilseledande marknadsföringen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” är en medveten strategi av tobaksindustrin för att kringgå alla lagar som reglerar tobak – i syfte att kunna rikta sin reklam direkt till unga. Samtidigt lyckas de framställa produkterna som mindre farliga och dölja produktionens negativa konsekvenser för hållbar utveckling, säger Helen Stjerna.

Novusundersökningen avslöjar att bara fyra procent av vuxna, och sex procent av unga, vet att nikotinet i vitt snus och e-cigaretter framställs av tobak. Den visar också på stor okunskap kring tobaksindustrins miljöpåverkan och arbetsvillkor – få känner till den massiva skogsavverkningen och det utbredda barnarbetet. 2011 uppskattades att minst 1,3 miljoner barn under 14 år arbetar inom tobaksindustrin, men mörkertalet är stort och tobaksproduktionen har ökat sedan dess. I juni larmade den internationella arbetsorganisationen (ILO) och barnrättsorganisationen Unicef i en ny rapport att barnarbetet i världen har ökat samt att miljontals fler barn befinner sig i riskzonen till följd av ekonomiska kriser, lock-downs och skolstängningar under Covid-19-pandemin.

-       Genom att sprida den potentiellt livsviktiga kunskapen om tobaksindustrins strategier och hållbarhetsproblem hoppas vi förhindra att skolungdomar lockas in i ett skadligt beroende, samtidigt som vi uppmuntrar unga att ta ställning för en mer rättvis och hållbar värld där inga barn tvingas utföra skadligt arbete på tobaksfält istället för att gå i skolan, säger Helen Stjerna.

Turnéns första föreläsningar genomförs i Stockholmsområdet under vecka 36, 37 och 38. För journalister som vill få chans att följa med på en föreläsning, mejla forelasare@nonsmoking.se eller ring:

Andrea Kärrman, föreläsare A Non Smoking Generation: 0729-75 70 97

Shannelle Sahlin, föreläsare A Non Smoking Generation: 0761-80 17 11

För mer information om projektet eller Novusundersökningen, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

Nyckelord

Bilder

Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Ladda ned bild
Andrea Kärrman
Andrea Kärrman
Ladda ned bild
Shannelle Sahlin
Shannelle Sahlin
Ladda ned bild

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.

Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.

Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye