A Non Smoking Generation

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige

Dela
Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman

Tobaksbarn är ett projekt som belyser att tobaksfrågan inte bara berör individens hälsa, utan hela planetens. Sedan projektets start 2013 har A Non Smoking Generation föreläst för hundratusentals elever om de grova människorättsbrotten, barnarbetet och den enorma miljöpåverkan inom tobaksindustrin – för att stödja unga att välja bort tobaken. Föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning” avslöjar att både traditionella tobaksprodukter och nya nikotinprodukter, såsom e-cigaretter och vitt snus, bidrar till samma hållbarhetsproblem. Föreläsningen erbjuds i fysiskt eller digitalt format till högstadie- och gymnasieskolor i hela Sverige. Förra året svarade 97 procent av tillfrågade elever att de fick argument för att avstå från tobak.

-       Vi vet att hållbarhet engagerar unga och nu arbetar vi hårt för att öka medvetenheten om att även nya så kallat ”tobaksfria” nikotinprodukter, som tyvärr har blivit alltmer populära bland unga, tillhör samma ohållbara tobaksindustri, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Flera rapporter avslöjar att stora tobaksföretag spenderar miljontals kronor på reklamsamarbeten med influencers i sociala medier. A Non Smoking Generations nya Novusundersökning visar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter, samt att nästan fyra av tio unga tror att ”förekommer i populärkultur (såsom sociala medier)” kan vara en orsak till att testa nya nikotinprodukter.

-       Den vilseledande marknadsföringen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” är en medveten strategi av tobaksindustrin för att kringgå alla lagar som reglerar tobak – i syfte att kunna rikta sin reklam direkt till unga. Samtidigt lyckas de framställa produkterna som mindre farliga och dölja produktionens negativa konsekvenser för hållbar utveckling, säger Helen Stjerna.

Novusundersökningen avslöjar att bara fyra procent av vuxna, och sex procent av unga, vet att nikotinet i vitt snus och e-cigaretter framställs av tobak. Den visar också på stor okunskap kring tobaksindustrins miljöpåverkan och arbetsvillkor – få känner till den massiva skogsavverkningen och det utbredda barnarbetet. 2011 uppskattades att minst 1,3 miljoner barn under 14 år arbetar inom tobaksindustrin, men mörkertalet är stort och tobaksproduktionen har ökat sedan dess. I juni larmade den internationella arbetsorganisationen (ILO) och barnrättsorganisationen Unicef i en ny rapport att barnarbetet i världen har ökat samt att miljontals fler barn befinner sig i riskzonen till följd av ekonomiska kriser, lock-downs och skolstängningar under Covid-19-pandemin.

-       Genom att sprida den potentiellt livsviktiga kunskapen om tobaksindustrins strategier och hållbarhetsproblem hoppas vi förhindra att skolungdomar lockas in i ett skadligt beroende, samtidigt som vi uppmuntrar unga att ta ställning för en mer rättvis och hållbar värld där inga barn tvingas utföra skadligt arbete på tobaksfält istället för att gå i skolan, säger Helen Stjerna.

Turnéns första föreläsningar genomförs i Stockholmsområdet under vecka 36, 37 och 38. För journalister som vill få chans att följa med på en föreläsning, mejla forelasare@nonsmoking.se eller ring:

Andrea Kärrman, föreläsare A Non Smoking Generation: 0729-75 70 97

Shannelle Sahlin, föreläsare A Non Smoking Generation: 0761-80 17 11

För mer information om projektet eller Novusundersökningen, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

Nyckelord

Bilder

Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Föreläsare A Non Smoking Generation, Shannelle Sahlin och Andrea Kärrman
Ladda ned bild
Andrea Kärrman
Andrea Kärrman
Ladda ned bild
Shannelle Sahlin
Shannelle Sahlin
Ladda ned bild

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher21.5.2025 08:54:42 CEST | Pressmeddelande

Många av oss minns rökfyllda arbetsplatser, restauranger, bilar, tåg och andra offentliga platser. Men att Sverige idag till stora delar är helt rökfritt är knappast snusets eller tobaksindustrins förtjänst. Tack vare eldsjälar som Margaretha Haglund och hennes livsverk har allt fler rökfria miljöer, förbud mot marknadsföring och höjda tobaksskatter bidragit till att allt färre röker.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye