Barns skolvägar är inte tillräckligt säkra
Men höga hastigheter och otrygga passager i våra tätorter medför inte bara en förhöjd risk att skadas allvarligt eller dödas i en trafikolycka. Otryggheten får till exempel föräldrar att skjutsa sina barn till skolan i stället för att låta dem gå och cykla. Den stora förloraren blir barnen som fråntas chansen till daglig motion och den utveckling som det innebär att bemästra och utforska sin omvärld. Men höga hastigheter påverkar naturligtvis även miljön och den allmänna trivseln i våra städer. När gående och cyklister upplever otrygghet och i stället tar bilen, innebär det hundratusentals onödiga bilresor dagligen.
En förutsättning för att barn i större utsträckning ska kunna gå eller cykla till skolan är säkra skolvägar. För att en skolväg ska kunna anses som helt säker krävs att alla korsningar där barn och motorfordon samsas är hastighetssäkrade. Med hastighetssäkrade menas att det finns ett farthinder eller liknande som säkerställer att hastigheten hos motorfordonet inte överstiger 30 km/tim. En planskild korsning med tunnel under eller bro över vägen är ännu bättre för både trafiksäkerheten och framkomligheten.
- Vi får ofta frågor från oroliga föräldrar kring när barn är mogna att ta sig till och från skolan på egen hand. Många av barnens funktioner är inte färdigutvecklade förrän i tonåren. Barnens begränsningar gäller bland annat sådant som att identifiera varifrån ljud kommer, bedöma avstånd och hastighet på fordon, använda sitt perifera seende, skilja på höger och vänster, göra flera saker samtidigt, och bedöma risker. Men med rätt förutsättningar i form av en säker skolväg kan man låta yngre barn gå eller cykla till skolan utan någon vuxens sällskap, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Lagom till skolstart lanserar NTF tävlingen #minskolväg 2021. Syftet är att skapa ett intresse för barnens skolväg hos barn, föräldrar och skola. Genom att kartlägga barns skolväg ökar medvetenheten om riskerna, men även möjligheterna för barn att gå eller cykla till skolan synliggörs. Föräldrar uppmuntras att hjälpa till med undersökningen. Vår förhoppning är att det intresse som då startar hemma och den kunskap som vårt verktyg ger, ska stimulera pedagoger och skola att aktivt arbeta mer med trafiksäkerhet under lektionstid.
Läs mer: minskolvag.se
- Vi bjuder för sjätte året i rad in både enskilda elever och klasser till att tävla om 10 000 kronor till klassen. Man tävlar genom att reflektera över sin skolväg och kartlägga de punkter där man på väg till och från skolan samspelar med motorfordon. Vi vill med verktyget #minskolväg som bedömer om en korsning är säker eller inte, ge föräldrar ett stöd innan de beslutar om det är möjligt att låta barnen gå eller cykla till skolan på egen hand. Fördelen med att barn och föräldrar genomför kartläggningen tillsammans är att man gemensamt reflekterar över riskerna i trafiken och övar in skolvägen. Att klara av att gå eller cykla på egen hand till skolan kommer inte av sig själv utan kräver träning och erfarenhet. En förutsättning är dock säkra skolvägar och här återstår det mycket att göra för Sveriges kommuner. I första hand behöver man säkerställa att de passager barnen använder för att ta sig till och från skolan i mycket högre utsträckning är hastighetssäkrade, avslutar Marie Nordén.
Nyckelord
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seBilder
Länkar
Om
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav24.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.
Uppmaningen till kommunerna: Gör mer för att fler ska använda cykelhjälm!25.6.2024 13:12:26 CEST | Pressmeddelande
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklingen övergår till fritidscykling på semestern.
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum