Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index
Likt tidigare år är det fortsatt framför allt uppfattningen av det svenska samhällstyret som är den drivande faktorn bakom den goda bilden av Sverige. Sveriges samhällsstyre uppfattas som ärligt och kompetent och att svenska medborgares rättigheter respekteras. Sveriges ställningstagande i olika internationella frågor har också bidragit till placeringen i undersökningen. Sverige uppfattas arbeta för en mer fredlig och säker värld och för att minska fattigdom globalt. Framför allt upplevs Sverige som engagerat i frågor om att skydda miljö och klimat. Inom den kategorin hamnar Sverige på plats 1 tillsammans med Schweiz.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat sammanlagt frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
NBI 2021 visar bland annat att:
- Sverige rankas högst av respondenter i Tyskland och Ryssland (båda plats 3), följt av Kanada (plats 4) Frankrike (plats 5), Kina (plats 6) och Turkiet (plats 7)
- Lägst rankas Sverige av respondenter i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (plats 13)
- Tyskland bibehåller förstaplatsen som det starkaste nationsvarumärket, följt av Kanada (plats 2) och Japan (plats 3)
– Att vi återigen hamnar i tio-i-topp visar att varumärket Sverige är stabilt över tid. Särskilt intressant är det att Sverige nu rankar högst, tillsammans med Schweiz, på frågan om vilka som uppfattas bidra mest till att skydda miljö och klimat. Klimatomställningen är en viktig framtidsfråga för hela världen och genom den här undersökningen kan vi se att Sverige har ett högt anseende inom hållbar utveckling och en grön industriomställning, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum