Banbrytande konst på Svenska institutet Paris
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
I mitten av 1940-talet stod den unga svenska radioingenjören Lars Fredrikson (1926–1997) tillsammans med en vän på en strand i Sverige och prövade att göra skulpturer i form av explosioner. Strax därpå reste Fredrikson till Paris för att studera konst och kom att verka i Frankrike i hela sitt liv. Här skapade han sitt betydande livsverk inom kinetisk skulptur och bild, ljud och ny teknologi. Ett livsverk som också omfattade nydanande samarbeten i gränslandet mellan ljud och poesi, skulptur och rörelse och viktiga teknologiska landvinningar i konstens tjänst.
Som första svenska institution lyfter nu Svenska institutet Paris Lars Fredriksons betydande konstnärskap.
- Lars Fredrikson var en säregen och nyskapande konstnär som nu, 26 år efter sin död, håller på att få ett genombrott i Frankrike. I Sverige är han märkligt nog fortfarande så gott som okänd. Därför känns det angeläget att han visas på Svenska institutet Paris och sätts in i ett samtida sammanhang med viktiga svenska konstnärskap som Christine Ödlund och Anastasia Ax, säger Sara Arrhenius, direktör för Svenska institutet Paris.
- De tre konstnärerna delar en visionär syn på konstens kraft och möjlighet, även om de arbetar i olika tider. Det är en nyfiken, nyskapande och modig konst som utgör en viktig strömning i den svenska konsthistorien. Det är en konst som vågar sig ut på ett vitt fält tillsammans med andra konstarter som till exempel poesi och musik.
Svenska institutet Paris har valt att visa Lars Fredriksons verk tillsammans med konstnärerna Anastasia Ax (f. 1979) och Christine Ödlund (f. 1963), som delar samhörighet med Lars Fredriksons visionära konst. Båda arbetar med en mångsidig och öppen konst som fritt rör sig över ett vitt och rikt fält av uttryck och material: skulptur och olika former av bild, performance, rörelse och ljud. Med Lars Fredrikson delar de också en stark fascination för hur energi rör sig och omvandlas genom olika material och hur kommunikation sker mellan olika livsformer och tillstånd.
Under säsongen presenteras samtidigt ett rikt program av performance, konserter, samtal och uppläsningar i Lars Fredriksons anda, bland annat med programpunkter med Anastasia Ax och Christine Ödlund samt två konsertkvällar i samarbete med Elektronmusikstudion EMS, den fransk-libanesiska kompositören Tarek Atoui och den svenska kompositören Hampus Lindwall.
Grupputställningen Suivre les ondes – Lars Fredrikson en resonance avec Anastasia Ax et Christine Ödlund öppnar den 8 mars och pågår till den 16 juni.
Lars Fredrikson studerade konst vid Académie de la Grande Chaumière i Paris där han upptäckte kinetisk konst och geometrisk abstraktion. Därefter fortsatte han sitt konstnärskap parallellt med karriären som ingenjör, bland annat som radiosofficer för handelsflottan. Från slutet av 1950-talet ägnade han sig helt åt sitt konstnärskap. Vid samma tid bestämde han sig för att flytta till södra Frankrike där han snabbt utvecklade ett känsligt och konceptuellt konstnärskap, ofta fokuserat på den tidens nya teknik. Fredriksons verk finns i flera offentliga och privata samlingar. 2019 gjorde MAMAC i Nice en retrospektiv utställning, samtidigt som betydande plastiska och ljudverk införlivades i Centre Pompidous samlingar.
Anastasia Ax är bland annat utbildad vid Kungliga Danska Konstakademin och Högskolan för Fotografi och Film Göteborg. Hon blandar performance, installation, skulptur och ljud. Hennes verk har visats på ett flertal internationella konstscener däribland Moderna museet, Stockholm, Marta Herford, Herford, Neues Museum, Nürnberg, och Serralves museum, Porto.
Christine Ödlund är utbildad på Konstfack, avdelningen för fotografi 1992–95, vid Kungliga Konsthögskolan 1995–96 och vid Elektronmusikstudion EMS i Stockholm. Hon arbetar med olika konstformer som teckning, måleri, videokonst, installationer och elektroakustisk musik. Hennes verk har bland annat visats i Sverige och utomlands, senast på Bozar i Bryssel, Stedelijk Museum, Amsterdam och vid ett antal gånger på Moderna Museet i Stockholm och Malmö. Hon har även givit ut sin musik på skiva och publicerat ett antal böcker.
Kontakter
Gunilla NorénPressansvarig Svenska institutet Paris
Tel:+33 628 99313gunilla.noren@si.seBilder
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum