Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken.
I årets studie befäster Sverige sin placering bland de tio bäst rankade tillsammans med några av världens starkaste ekonomier. Mest positiv är uppfattningen om Sverige i Tyskland och Kanada. Sett över en tioårsperiod finns dock en negativ trend för bilden av Sverige i Saudiarabien, Indien och Kina.
"Bilden av Sverige fortsätter att vara positiv och stabil över tid. Det är särskilt glädjande att vi ser en snabb återhämtning i Turkiet från föregående år. Den stora uppmärksamheten kring koranbränningar och Sveriges Natoprocess påverkade bilden, men vi ser nu att försämringar kan vara kortsiktiga om bilden av landet sedan tidigare är stark", säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Studien visar även att:
- Sverige har en tydlig profil
Sveriges styrkeområden – till exempel samhällsstyre samt miljö- och klimat – är desamma i olika delar av världen. Trots relativt låg kännedom har många tydliga associationer till Sverige.
- En alltmer polariserad värld påverkar hur människor ser på andra länder
Bilden av Sverige är mest positiv i västländerna och något mindre positiv Brics+-länderna (ursprungligen Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydafrika, sedan utökade med Egypten, Etiopien, Förenade arabemiraten, Iran och Saudiarabien).
- Sverige är attraktivt för handel och investeringar respektive som turistdestination
Sverige uppfattas som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet i samhället. Naturen är en viktig faktor för Sverige som turistdestination.
- Erfarenhet av Sverige ger mer positiv uppfattning som skapar motståndskraft
De som tagit del av Sverige genom besök, svenska produkter eller information om Sverige har en mer positiv bild.
Andra länders placeringar
Få länder stärker sin position jämfört med förra året. Krig, konflikt och lågkonjunktur har en polariserande effekt samtidigt som respondenterna ofta är mindre positivt inställda till andra länder. På en övergripande nivå finns dock en stabilitet. Samma nationsvarumärken som föregående år placerar sig bland topp tio i årets studie, med mindre inbördes förflyttningar.
Anholt Nation Brands Index (NBI) är en årlig undersökning som mäter styrkan i länders nationsvarumärken. Undersökningen genomförs mellan slutet av juni och början av augusti och bygger på frågor till 50 000 respondenter i 20 länder.
Panelländerna har valts för att representera en stor andel av världens befolkning och BNP, och är länder med ett ekonomiskt och kulturellt inflytande. Med anledning av de sanktioner som införts mot Ryssland har ingen ny datainsamling gjorts i landet och 2023 års data har återanvänts.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum