Här möter du Svenska institutet under Almedalen
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Tisdag 25 juni
Är bilden av Sverige i förändring i våra nordiska länder?
De senaste årens migration och gängkriminalitet har satt Sverige i ett nytt ljus i övriga Norden. Det nordiska samarbetet är viktigare än någonsin, men är viljan att besöka och interagera med Sverige lika stor som förr? Hur beskrivs Sverige i nordiska medier och är bilden av Sverige i förändring?
Arrangeras tillsammans med Nordiska ministerrådet
Deltagare:
Anna Rudels, stf GD för Svenska institutet
Aud Kolberg, Norges ambassadör till Sverige
Jens Mattsson, GD för FOI
Magnus Swanljung, Nordenkorrespondent, Yle
Moderator: Sofia Bard, chef Sverigebildsanalys, Svenska institutet
Tid: 08:00-08.45.
Plats: Strandvägen 4, Strands veranda, Nordens tält, Strandvägen utanför Wisby strand congress.
Onsdag 26 juni
Sverigebilden – myter, verklighet och vägen framåt
Koranbränningar, LVU-kampanjen och den svenska Nato-processen – allt detta har gjort att den sk Sverigebilden har diskuterats intensivt det senaste året. Vad har hänt med bilden av Sverige? Vad har vi lärt från 2023 och hur kan vi arbeta för att främja Sverige och svenska intressen framåt?
Deltagare:
Madeleine Sjöstedt, GD Svenska institutet
Lena Sellgren, chefsekonom Business Sweden
Linda Vikström Nielsen, Kommunikationschef Ikea
Cecilia Hallengren Aronsson, senior vice president, GTT People & Culture, Volvo Group Truck
Nick Andersson, Senior Advisor, President’s Office, Handelshögskolan i Stockholm
Moderator: Anna Rudels, stf GD för Svenska institutet
Tid: 14.30-15.15.
Plats: Hamnplan 5, nedre plan
Medarbetare från SI medverkar även i en rad andra seminarier. Läs mer om dessa här.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seTulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder



Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny studie: Det svenska stödet är välkänt i Ukraina25.2.2025 11:26:51 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har undersökt bilden av Sverige samt den ukrainska allmänhetens kännedom om det svenska stödet till Ukraina. Studien visar att bilden av Sverige är positiv, att Sveriges stöd är välkänt, uppskattat och att Sverige anses kunna bidra på de sätt som Ukraina önskar.
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum