Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Studien visar bland annat att:
-
Den generella uppfattningen om Sverige är positiv, men med vissa skiftningar
Bilden av Sverige i Norden är fortsatt positiv. Norge och Danmark har dock en mindre andel positiva jämfört med 2020, men en större andel neutrala. I Finland och Island finns en mer fördelaktig bild och skiftet är det motsatta: mindre neutralt och mer positivt. Ungefär en av fem anger att de har fått en försämrad bild, samtidigt är det fler jämfört med 2020 som svarar att de har fått en förbättrad bild. Mest positiv bild av Sverige har Island. -
Kännedomen har höjts sedan 2020
Den självskattade kännedomen om Sverige ökar i samtliga nordiska länder. Hela 68-89 % kan namnge ett svenskt företag, särskilt Volvo och Ikea är mycket kända. Mest kännedom om svenska varumärken fanns på Island och lägst i Danmark. Mellan 25 och 42 % kan namnge en politisk ledare, mest vanligt att man kände till en politisk ledare var det på Island och minst i Danmark. -
Medierapporteringen har tydliga teman
Artiklar om kriminalitet och brottslighet, sport och Sveriges utrikespolitik utgör mer än hälften av alla publicerade redaktionella artiklar i samtliga länder.
Sammanfattning av de dominerande ämnena:
-
Kriminalitet, i de nordiska länderna handlade hela 44-61% av artiklarna om det. Finland hade högst rapportering och Danmark lägst.
-
Migration, 28-49% handlade om det. Högst rapportering fanns på Island och lägst i Danmark.
-
Sport, 14-31% av artiklarna handlade om sport, där låg Finland högst och Danmark lägst.
-
Internationella relationer, 14-24% handlade om internationella relationer. Där var det flest artiklar på Island och minst antal i Danmark. Nato- och försvarsfrågor var särskilt framträdande i Finland som en följd av Sverige och Finlands inträden i försvarsalliansen.
- Att våra nordiska grannländer har en god bild av Sverige är helt avgörande för våra relationer. Det gäller för såväl handel- som säkerhetspolitiska frågor. Det är särskilt glädjande att se att kännedomen om Sverige och svenska varumärken är så hög och att viljan att interagera på olika sätt med Sverige ökar. säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för SI
Läs hela studien här.
Om studien: Svenska institutet (SI) har genomfört en studie av Sverigebilden i Danmark, Finland, Island och Norge. Studien har genomförts under maj – juni 2024 och bygger på intervjuer med 3 915 respondenter. Studien undersöker hur väl man känner till Sverige, attityden till Sverige samt vilken information man tagit del av om Sverige. Studien undersöker också porträtteringen av Sverige i Norden de senaste 10 åren. Den här studien är en uppföljande studie om Sverigebilden i Norden, som släpptes 2021.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder
Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum