Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
För att nå ut på bästa sätt med ett så bra innehåll som möjligt, har Svenska institutet (SI) samarbetat med en rad olika aktörer. Några av dessa är Malmö Town, ABBA The Museum, SVT och Melodifestivalklubben.
SI arbetar med flera Sverigefrämjande aktiviteter i samband med Eurovision song contest i Malmö. Redan innan finalveckan var igång hade över en miljon människor nåtts av Björn Ulvaeus hälsning i Sveriges officiella kanaler och 40 svenska ambassader runt om i världen har uppmärksammat Abba och Eurovision i Malmö.
För att uppmärksamma Eurovision i Malmö har SI bland annat:
-
Tagit fram ett omfattande material om ABBA och om Eurovision i Malmö (så kallat ”toolkit”) för svenska ambassader att använda i sina länder. Materialet innehåller allt från trycksaker att använda på olika evenemang till videohälsningar från tidigare svenska vinnare av Eurovision. Materialet om ABBA och Eurovision är det mest använda kommunikationsmaterialet om Sverige ute i världen i år.
-
Uppmärksammat Malmö och Sveriges resa genom Eurovisiontiden i Sveriges officiella sociala mediekanaler, som totalt når 3,2 miljoner följare.
-
Undersökt bilden av svensk kultur utomlands. I undersökningen Nations Brands Index framkommer det att svensk modern kultur är en viktig drivkraft till att vilja handla med Sverige. Enheten för Sverigebildsanalys fortsätter att följa och analysera samtalet om Sverige och Eurovision i Malmö under veckorna som kommer.
- Genom våra Sverigebildsanalyser kan vi konstatera att svensk modern kultur är en viktig drivkraft för att vilja handla med Sverige. Uträkningar visar att de kulturella och kreativa branscherna bidrar till Sveriges beräknade varuexport med över 20 miljarder. För ett litet land som Sverige så ska vi dessutom vara stolta över att vi är ett av tre länder i världen som är nettoexportör av musik. Eurovision i Malmö ger ökade möjligheter för både handel och främjande av svensk kultur, säger Madeleine Sjöstedt generaldirektör för Svenska institutet
Eurovision har en stor spridning, när Loreen tog hem vinsten hade programmet 160 miljoner tittare och 144 länder kunde följa och rösta i tävlingen. Hennes vinst gav 105 200 inlägg på bara en timme, vilket gör det till en av de största svenska mediehändelserna under 2023.
Följ Sverige på instagram här och Facebook här för att hänga med i veckan. Här kan du se mer av kommunikationsmaterialet.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Madeleine Sjöstedt får förlängt förordnande som generaldirektör10.4.2025 14:48:33 CEST | Pressmeddelande
Idag har regeringen tagit beslut att förlänga Madeleine Sjöstedts förordnande som generaldirektör för SI med tre år.
Ny studie: Det svenska stödet är välkänt i Ukraina25.2.2025 11:26:51 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har undersökt bilden av Sverige samt den ukrainska allmänhetens kännedom om det svenska stödet till Ukraina. Studien visar att bilden av Sverige är positiv, att Sveriges stöd är välkänt, uppskattat och att Sverige anses kunna bidra på de sätt som Ukraina önskar.
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum