Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
2023 var i många avseenden ett turbulent år för Sverige. Processen för ett medlemskap i Nato, koranbränningar, LVU-kampanjen och terrordådet mot svenska medborgare i Bryssel präglade den internationella rapporteringen om Sverige.
– Trots ett utmanande år är bilden av Sverige stark i stora delar av världen. Men i vissa länder har Sveriges anseende tagit skada, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
– Vårt starka nationsvarumärke utgör en grund för motståndskraft mot desinformation. Men det är inte en garant, vilket det senaste året har visat. Vi behöver utveckla relationen och dialogen med de länder där uppfattningen om Sverige försämrats och kunskapen om oss är låg. Kännedom om ett land, eller egna erfarenheter, bygger förtroende.
Årsrapporten 2023 speglar publiceringar om Sverige i internationell nyhetsrapportering och i sociala medier, hur Sverige upplevs utomlands samt hur Sverige presterar i förhållande till andra länder i internationella jämförelser.
Mediebilden av Sverige
Rapporteringen om Sverige i internationell nyhetsrapportering och sociala medier har varit omfattande. Under 2023 ökade antalet publiceringar med 10 procent jämfört med år 2022. Mest ökade de inom arabiska och turkiska språkområden med 85 respektive 58 procent. Precis som förra året skapade Natoansökan fortsatt stor internationell uppmärksamhet tillsammans med frågor som koranbränningar, gängkriminalitet och LVU-kampanjen. Generellt har händelser kopplat till säkerhet utgjort en betydande del i mediebilden om Sverige, men några av de största är även kopplade till sport och kultur.
Uppfattningen om Sverige
Hos den breda allmänheten i undersökta länder anses Sverige stå för ett stabilt samhällsstyre med respekt för medborgares fri- och rättigheter. Vi associeras med kreativitet och forskning i framkant samt anses bidra positivt till miljö och klimatskydd.
Uppfattningen om Sverige är genomgående positiv i väst och andra demokratier. I USA, Kanada och Storbritannien fick man en mer positiv uppfattning om Sverige under 2023. Även i Norden är synen på Sverige över lag mycket positiv. Dock anser grannländerna inte i samma utsträckning som andra att Sverige är tryggt och säkert.
I några länder försämrades bilden av Sverige. Till dessa hör Saudiarabien och Turkiet. En
förklaring är koranbränningar och LVU-kampanjen, men även stora värderingsskillnader. Den generella inställningen till väst och liberala sekulära värderingar avspeglas i synen på Sverige.
Det bör noteras att den faktiska kännedomen om Sverige varierar mycket mellan länder, och generellt är låg utanför vårt närområde.
Sveriges konkurrenskraft är fortsatt god
Sverige har ett av världens starkaste nationsvarumärken. Det är en strategisk tillgång i en alltmer konkurrensutsatt värld. Internationella index visar att Sverige presterar mycket väl i jämförelse med andra länder inom områden som innovation, talang och kompetens, klimat och hållbarhet samt jämställdhet.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum