Svenskarna näthandlar hållbart – men fria returer avgörande
För e-handlare har kundtillfredsställelsen till stor del förlitat sig på snabb leverans och en enkel och problemfri returprocess. Snabbhet är fortfarande avgörande för 15 procent, men 27 procent säger att de föredrar en mer klimatsmart leverans framför en snabb. Redan före pandemin skickade svenska konsumenter årligen tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet, och under 2020 ökade e-handeln med 40 procent. Samtidigt visar Postnords senaste e-handelsbarometer att andelen e-handlare som erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent.
Totalt uppger sju av tio svenskar, 71 procent, att de försöker ta hänsyn till klimatet när de handlar online. Av dessa uppger 43 procent att de försöker köpa varor som de inte kommer att returnera. Men samtidigt som många försöker undvika returer så anser fortfarande fler än hälften, 56 procent, att fria returer är helt eller delvis avgörande när de handlar online.
– De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter. För att minska klimatavtrycket bör man därför också börja se över saker som vilka drivmedel fordonsflottan som utför returerna har, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.
En stor majoritet, 67 procent, har också någon gång returnerat saker de handlat på nätet. 1 procent säger till och med att man alltid skickar varor i retur. De allra flesta, 57 procent, skickar bara tillbaka saker någon enstaka gång, och 31 procent skickar aldrig tillbaka ett onlineköp.
Utöver att sträva efter att göra så få returer som möjligt kretsar många av svenskarnas andra ansträngningar för att ta hänsyn till klimatet när de handlar online kring transporterna, och om planering: 27 procent planerar sina inköp för att slippa välja expressleverans, och en fjärdedel försöker samla sina inköp till ett tillfälle och en nätbutik för att minska transporterna. 14% uppger att de enbart väljer svenska handlare när de handlar på nätet.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18-21 oktober 2021. Totalt intervjuades 1128 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Kontakter
Anna ParmströmPresskontakt
Tel:073-383 30 85anpa06@ecster.seBilder
Länkar
Om
Ecster samarbetar med tusentals säljföretag och erbjuder betallösningar för alla kanaler. Vi finns i Sverige och i Finland med huvudkontor i Stockholm.
Följ Ecster
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ecster
Över 300 000 villaägare planerar att investera i solpaneler i år - ökning med 70%11.10.2022 08:05:54 CEST | Pressmeddelande
17% procent av Sveriges husägare vill installera solpaneler under det kommande året. Det är en ökning med hela 70% procent jämfört med 2021, visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Ecster. Den främsta anledningen är att få billigare elkostnader då elpriserna under 2022 ökat lavinartat och förväntas fortsätta öka under hösten och vintern.
Svenskarna oroar sig för sin privatekonomi – men nästan hälften tänker ändå inte öka sitt sparande21.7.2022 05:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tider av ökad inflation, höjda mat-, el- och bränslepriser oroar sig många svenskar för sin privatekonomi. Hela 9 av 10 svenskar känner oro för inflationen och mer än var tredje svensk tror att deras privatekonomi kommer försämras under året. Ändå väljer många att inte spara mer på bankkontot inför sämre tider. Detta visar en nyligen gjord Sifo-undersökning på uppdrag av betalföretaget Ecster.
Det gör svenskarna med skatteåterbäringen7.6.2022 13:56:20 CEST | Pressmeddelande
I dagarna får miljontals svenskar ta del av flera miljarder i skatteåterbäring. Var tredje väljer att spara pengarna, men många kommer även att använda dem för privatkonsumtion. Det visar en Sifo-undersökning som betalbolaget Ecster har låtit göra.
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa19.5.2022 11:51:35 CEST | Pressmeddelande
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner och det påverkar semesterplanerna. Var tredje svensk kommer att lägga mer pengar på semestern i år, medan bara var tionde kommer att skära ned på semesterbudgeten. Samtidigt kommer åtta av tio svenskar att stanna i landet. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av betalbolaget Ecster.
Solcellsbeståndet fördubblas i år om svenskarna bestämmer8.2.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Var tionde svensk husägare vill installera solpaneler under 2022 och ekonomiska anledningar är det viktigaste skälet för det ökande intresset. Klart högre än miljö. Det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av betaltjänstföretaget Ecster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum