
Gymnasiemässan Digital hjälper Stockholms niondeklassare

I skolornas digitala montrar kunde blivande gymnasieelever enkelt hitta information om programmen som erbjuds, se filmer, chatta eller ha videomöten med skolornas representanter och till och med ta del av digitala goodie bags. Besökarna kunde även chatta med studievägledare och delta på webbinarier. För den som behövde hjälp med att välja program kunde man även knappa sig vidare till gymnasium.se:s gymnasietest för vägledning och inspiration för framtida studier.
– “Vi vet att ungdomarna står inför ett både stort och svårt val. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dem att ta del av den information de behöver och vill ha kring skolorna de väljer mellan, men även erbjuda vägledning som är enkelt för unga att ta till sig. Vi valde också att lägga mässan mellan torsdag och lördag och hålla det kostnadsfritt för att på så sätt ge eleverna chansen att ta med sig sina föräldrar”, säger Anna Hansback, projektledare, gymnasium.se.
Förra året introducerades det virtuella mässkonceptet för blivande gymnasieelever i Stockholm och över 29 000 besökte mässan. Även i år var trycket mycket högt och användarbeteendet hos besökarna vittnar om en ökad vana av digitala möten, menar Hansback.
– “Vi kan se att ungdomarna har blivit mer bekväma med att boka videosamtal och chatta med skolornas representanter på mässan. I år chattades och pratades det ännu mer samtidigt som fler tittade på skolornas olika webbinarier. Vi är stolta över att kunna erbjuda Stockholms niondeklassare detta”, avslutar Hansback.
Nyckelord
Kontakter
Gabriel SeidelPR Specialist
Tel:072 092 20 11gabriel.seidel@educations.comBilder
Om
gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 460 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Keystone Education Group, som även driver söktjänsterna studentum.se, utbildning.se, kurser.se och aktivitet.se.
Följ gymnasium.se
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från gymnasium.se
Naturvetenskapsprogrammet har högst status – enligt eleverna själva19.10.2023 15:04:43 CEST | Pressmeddelande
Nu har gymnasium.se släppt sin gymnasievalsrapport där 2 883 nuvarande och blivande gymnasieelever fått svara på frågor kring gymnasievalet. Rapporten visar hur samhällsdebatten sätter spår i elevers sätt att välja gymnasium och vilka utmaningar både elever och apparaten runt gymnasieskolan har.
gymnasiesärskola.se byter namn efter historiska beslutet27.6.2023 14:00:36 CEST | Pressmeddelande
Sajten gymnasiesärskola.se byter namn till anpassadgymnasieskola.se. ”För oss var det självklart att byta namn på sajten för att bidra till att motverka utanförskap och mobbning”, säger Beatrice Brettmar, Senior Website Manager för anpassadgymnasieskola.se.
Bara 60 procent känner att de gjort rätt gymnasieval6.12.2022 08:48:33 CET | Pressmeddelande
Nu har gymnasium.se släppt rapporten Gymnasievalsrapporten 2022 där över 3 000 blivande och nuvarande gymnasieelever deltagit. Rapporten avslöjar bland annat att endast 60 procent av de nuvarande eleverna är nöjda med sitt val, att blivande elever inte bryr sig nämnvärt om lärarbehörighetsgraden och att mer än 40 procent av respondenterna är osäkra på om yrkesprogrammen ger högskolebehörighet.
Sveriges största digitala gymnasiemässa öppnar 22 november15.11.2022 10:56:24 CET | Pressmeddelande
Gymnasiemässan i Stockholm, Sveriges största gymnasiemässa, är fortsatt digital vilket betyder att även årets 26 000 niondeklassare får möjligheten att digitalt träffa representanter från gymnasieskolorna, prata med studie- och yrkesvägledare, titta på webbinarier och ta del av utbudet från Stockholms olika gymnasieskolor inför det stundande gymnasievalet. I år medverkar 150 skolor på gymnasiemassan.nu den 22 - 23 november.
gymnasium.se utökar samarbetet med Huddinge kommun20.9.2022 13:16:14 CEST | Pressmeddelande
Genom upphandling har gymnasium.se blivit Huddinge kommuns marknadsföringspartner i minst fyra år framåt. Avtalet innehåller en fokuserad satsning på att behålla kommunens elever i hemorten och på att lyfta de yrkesprogram näringslivet efterfrågar.