Så ser utländska marknader på Sverige
Sverige är ett i hög grad exportberoende land. En förutsättning för ökad handel med omvärlden är kännedom om vad Sverige kan erbjuda och en positiv inställning till landet. Enligt SCB uppgick Sveriges totala varu- och tjänsteexport till 2203 miljarder SEK under 2020. I 2021 års Nation Brands Index rankar Sverige rankar på plats 8 av 60 jämförda länder inom export och på plats 4 inom attraktion och investeringar.
Rapporten som presenteras idag visar bland annat att
- Bilden av Sverige är generellt god hos näringslivsrepresentanterna
- Sverige ses som ett innovativt, kreativt och hållbart land med ett samhälle som präglas av jämställdhet och jämlikhet.
- De övriga nordiska länderna har mest kännedom och kunskap om Sverige, medan Frankrike, Storbritannien och USA har lägre kännedom och kunskap om vad Sverige kan erbjuda.
- Respondenter på de stora marknaderna USA, Frankrike och Storbritannien, och i vissa fall i Tyskland, ofta betraktar de nordiska länderna som en enda marknad.
- Bilden av Sverige har olika betydelse för handel och för investeringar
- För det svenska näringslivet, som är så pass exportorienterat, är det viktigt att vara internationellt konkurrenskraftigt. I en globaliserad värld spelar hur ett land uppfattas roll för att såväl attrahera kompetens och investeringar som för möjligheterna till internationellt genomslag. Därför är det positivt att bilden av Sverige är så pass god hos näringslivet i några av Sverige viktigaste utlandsmarknader, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet.
Läs rapporten i sin helhet här:
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum