TT Nyhetsbyrån värvar nya reportrar

TT Nyhetsbyrån har rekryterat tre nya reportrar. Petra Hedbom och Hanna Odelfors är nya vetenskaps-/medicinreportrar, närmast från Dagens Medicin och Svensk Farmaci. Breakits Johanna Ekström värvas till TT:s ekonomiredaktion.
Johanna Ekström, Petra Hedbom och Hanna Odelfors, nya reportrar på TT Nyhetsbyrån. Foto: Duygu Getiren/TT

– Vi är jätteglada att välkomna tre mycket kompetenta reportrar med stor erfarenhet inom respektive område. Det här är viktigt för hur vi kommer att jobba på nyhetsredaktionen 2022, säger biträdande redaktionschef Lisa Abrahamsson.

– Medicinbevakningen är förstås fortsatt viktig. Vi har under pandemin kunnat leverera viktig och relevant journalistik och nu får vi två reportrar som förstärker redaktionen med sin specialkompetens. På ekonomi har vi sökt någon med bred erfarenhet med särskilt intresse för techsektorn, säger Lisa Abrahamsson.

Petra Hedbom har över tio års erfarenhet av att arbeta som vetenskapsreporter med en biomedicinsk grundutbildning och kommer närmast från en tjänst som teamledare på Dagens Medicin. Hon har tidigare bland annat varit chefredaktör och ansvarig utgivare för Läkemedelsvärlden.se och Apotekarsocieteten.

–  Intresset för medicin och vetenskap i samhället är stort och forskningen och utvecklingen går snabbt. I det läget ser jag mycket fram emot att skriva om de här ämnena för den stora läsekrets som TT har och att göra det tillsammans med kunniga kollegor. Jag är glad och ödmjuk inför mitt nya uppdrag, säger Petra Hedbom.

Hanna Odelfors är chefredaktör på Svensk Farmaci. Hon har tidigare bland annat arbetat på Dagens Medicin och är journalist med en naturvetarutbildning inom molekylärbiologi.

– Jag tror att det finns ett stort sug efter kvalificerad vetenskapsjournalistik bland läsarna för att hänga med i den snabba utveckling som sker i dag. Att bidra till att granska, förklara och fördjupa forskningen för den breda läsekrets som TT har känns mer angeläget än någonsin, säger hon.

Johanna Ekström kommer senast från Breakit där hon arbetat som reporter, men också som redaktör och nyhetschef. Tidigare har hon jobbat både på Expressen och Svenska Dagbladet, bland annat med valbevakning. Johanna Ekströms jobb tillsammans med Breakit-kollegan Towe Boström om “femwashing” nominerades både till Årets granskning och Årets grepp på Tidskriftsgalan 2021.

– Efter sex år på en relativt liten arbetsplats ser jag mycket fram emot att komma till TT:s redaktion, med all erfarenhet och alla möjligheter som finns där. Det känns extra kul nu när det nalkas valår. Det ska också bli roligt att bevaka techbranschen för en bredare publik, säger Johanna Ekström.

För mer information:
Lisa Abrahamsson, övergripande nyhetschef och biträdande redaktionschef, la@tt.se 070-2516946

Om TT Nyhetsbyrån

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare - i år fyller TT 100 år. Förutom redaktionellt innehåll till Mediesverige erbjuder TT Nyhetsbyrån även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

Petra Hedbom
Foto: Duygu Getiren/TT