Rekordfå omkom på svenska vägar – nu krävs fortsatta satsningar

I år fyller nollvisionen 25 år. Sverige har hittills varit framgångsrikt i arbetet med att nå det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken. Utvecklingen över tid har inneburit successiva förbättringar som resulterat i att allt färre förolyckats eller skadats i trafiken.
– Nollvisionen, som innebär att ingen ska riskera att dödas eller skadas svårt i trafiken, är ett framgångsrikt förhållningssätt för att förbättra trafiksäkerheten. Transportföretagens medlemmar, som har vägen som arbetsplats, bidrar genom att utbilda sin personal, investera i nya och säkrare fordon. Men de förväntar sig också en bra standard på sin arbetsplats, alltså ett vägnät med god standard, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
Transportföretagen har tagit fram ett digitalt verktyg som visar hur vägnätet mår i dag. Detta, som finns på sajten www.varavagar.se, illustrerar utöver hur tillståndet är i dag även hur det kommer att försämras fram till 2030 om inte mer pengar skjuts till för underhållsåtgärder det kommande decenniet.
25 framgångsrika år med hjälp av satsningar
Under Nollvisionens första 25 år har trafiksäkerhetsarbetet varit inriktat på att bygga bort risker i infrastrukturen. I arbetet med att nå det nya etappmålet i trafiksäkerhetsarbetet om högst 133 dödade år 2030 riktas större fokus på trafikanternas beteende. Med detta menas att man ska arbeta för bland annat en bättre efterlevnad av hastighetsgränser, en ökad nykterhet i trafiken och en förbättrad utbildning. Även olika typer av tekniska system i fordonen kommer att bidra till bättre trafiksäkerhet.
Vi får inte glömma bort hur viktigt det är att vi har ett vägnät som håller hög klass
– Vi måste kontinuerligt flytta fram positionerna för att komma framåt i trafiksäkerhetsarbetet i framtiden, fortsätter Marcus Dahlsten.
– Det är förståeligt att fokus riktas mot de områden som presenteras. Men vi får inte glömma bort hur viktigt det är att vi har ett vägnät som håller hög klass. Sverige har i dag en stor underhållsskuld vilket bidrar till en allt sämre vägstandard och som på sikt kan riskera att försämra trafiksäkerheten.
Att vägarna är dåliga innebär inte bara en fara för liv och hälsa för alla trafikanter som dagligen använder dem. De dåliga vägarna innebär en högre transportkostnad eftersom det föranleder ett ökat slitage i fordonen, högre kostnad för bränsle och en sämre arbetsmiljön. Dåliga vägar och ambitioner om en bättre miljö går alltså inte hand i hand.
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder


Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
