Elbilens räckvidd betydligt kortare vintertid
De båda eldrivna familjebilarna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX kördes samma teststräcka på 25 mil vid två tillfällen. Ett på sommaren och ett på vintern. Mätningen ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, och därmed en indikation för hur långt man kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret.
– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Ur ett konsumenträttsligt perspektiv blir det nu tydligt att det behövs en ny praxis om vad man som konsument har rätt till och kan förvänta sig av en laddbar bil. Det behövs ett tydligt regelverk för hur mycket sämre räckvidden kan tillåtas bli innan den kan anses för dålig, och bilen därmed felaktig.
– Grundkravet för alla varor och även för bilar är att de måste klara förutsättningarna som råder på marknaden. Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.
På DasWeltAuto som är Volkswagens hemsida för begagnade bilar listas ett antal tips för att komma längre med elbil på vintern. Bland annat ges rådet att sänka temperaturen i bilen med några grader och använda sätes- och rattvärme i stället. Hyundai tipsar på sin hemsida om att förvärma batteriet innan resan påbörjas eftersom ett kallt batteri förbrukar mycket ström på att värmas upp, med minskad räckvidd som följd.
Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vars bränsleförbrukning kan variera beroende på en mängd faktorer och varit ett ständigt gissel för konsumenter när uppgifter i biltillverkarnas marknadsföring legat allt för långt från verkligheten, beror elbilens räckvidd alltså i högre grad på yttre faktorer, framför allt temperatur. Därför kan biltillverkarna inte i lika stor utsträckning skylla på förarens körsätt och därför behöver man fastställa vad som ska vara en rimlig utgångspunkt för vad bilköparna ska ha rätt att förvänta sig.
– En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige kommer nu att uppvakta Motorbranschens Riksförbund, MRF, samt BilSweden för att diskutera möjligheten att nå en branschöverenskommelse gällande räckvidd för laddbara bilar vintertid.
Testfakta
Körsträcka 250 km
:: Volkswagen ID.4 GTX
Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %
Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %
Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)
:: Hyundai Ioniq 5
Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %
Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %
Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Var rädd om eftersöksjägarna9.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Eftersöksjakten är en viktig del av trafiksäkerheten, och beroende av att kunniga personer ställer upp.
M Sverige och Honda i samarbete för ökad trafiksäkerhet5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren kommer rullar återigen M Sveriges vägombud ut på vägarna. Med start den 3 juni kommer årets patrullbilar från Honda att synas över hela landet, utrustade för att hjälpa bilister och samla in viktig kunskap om trafiksäkerheten.
I dag börjar nationella potthållsveckan1.5.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de kommande sju dagarna uppmanar vi från Riksförbundet M Sverige allmänheten att hålla utkik efter och rapportera in potthål och vägskador till Trafikverket.
Regeringen borde ha satsat på bredd i skrotningspremien29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om klimatministern vill att pengarna som avsatts till skrotning av de sämsta bilarna ska gå åt måste premien nå fler än elbilsköpare när den nu förbättras.
Nationella potthålsveckan 1-7 maj28.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är återigen dags för Nationella Potthålsveckan då vi tillsammans försöker ta ett krafttag för att förbättra vägarna i hela landet. Potthål skadar fordon och ökar riskmomenten i trafiken. I år är utsikterna för att bli av med dem ljusare än på länge.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum