Bilister lurade – skattesänkning på drivmedel uteblev
Prisnivån på bensin och diesel når allt högre nivåer. Det beror på flera saker, bland annat de ökade inblandningskraven på förnybart drivmedel. Många som är beroende av bilen i sin vardag, liksom alla som inte har elbil, tvingas till allt högre utgifter i takt med att Sverige ska ställa om.
– Det här är ingen plastpåseskatt. Människor kan sällan välja bort bilen och därför har skatten väldigt liten betydelse som styrmedel för att minska på de få mil som människor måste köra, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
I samband med att reduktionsplikten presenterades och ett förslag stod klart var det tydligt att avsikten var att justera ner skatten i takt med att inblandningen av förnybart, dyrare, innehåll höjde priset vid pump.
– Dagens drivmedelspriser gör att många bilister känner sig uppgivna. Branschen höjde till exempel priset på diesel 75 öre över en natt 1 augusti 2021, enligt dem själva enbart på grund av det höjda inblandningskravet. Det är många som känner sig lurade av regeringen, som inte följer de riktlinjer som utlovades i samband med att reduktionsplikten infördes. Skatten justeras inte ner i tillräcklig omfattning.
I promemorian om reduktionsplikten angavs bland annat att
- Hänsyn bör därför tas till det genomsnittliga innehållet av beståndsdelar i bensin respektive i dieselbränsle, som framställts av biomassa och därmed inte innehåller något fossilt kol när koldioxidskattesatserna på bensin och dieselbränsle bestäms.
- Delvis kan dock dessa prisökningar till följd av ambitionshöjningen motverkas genom att koldioxidskatten på bensin kalibreras om för att beakta en större andel biodrivmedel.
- Skattenivåerna kan som en följd av förändringar i prognosen över drivmedelsanvändningen behöva justeras så dels koldioxidskatten avspeglar det ungefärliga innehållet av biodrivmedel, dels den kompenserande sänkningen av energiskatten kalibreras för att hålla pumppriset på bensin respektive dieselbränsle i genomsnitt opåverkat av de förslagna åtgärderna i denna promemoria.
- I syfte att motverka en sådan prisökning bör energiskattesatserna på bensin respektive omärkt dieselbränsle sänkas.
– Vi bilister bär en stor del av kostnaden i omställningen men allt ansvar kan inte läggas på den enskilda individen, politikerna måste stå fast vid sina löften. Att minska utsläppen är vår viktigaste fråga men vi kan inte både öka inblandningen av dyrare förnybart drivmedel och betala skatt som om innehållet fortfarande var helt fossilt. Det skapar en orimlig ekonomisk börda för alla som är beroende av bilen. Här riskerar man bilisternas förtroende i klimatarbetet eftersom vi känner oss lurade idag, säger Caroline Drabe.
För att bidra till att vägtrafiken ska nå 2030-målet och utsläppen minska är en av metoderna att blanda i mer förnybart innehåll i bensin och diesel. Lagen är riktad mot drivmedelsleverantörer och kraven blir högre för varje år som går. Det finns flera fördelar med lagstiftningen, som att den ger både oss bilister och företag långsiktighet – alla vet vad som gäller och vad som kommer att gälla om tio år. Dessutom är lagen ett sätt att komma runt EU:s statsstödsregler vilka inneburit att Sverige tidigare haft mycket kortsiktiga skattelättnader för biodrivmedel något år i taget – efter godkännanden från EU. Förändringar sker sannolikt 2023, då fler drivmedel ska ingå i reduktionsplikten.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum