A Non Smoking Generation

Reklam för vitt snus ökar i sociala medier och ungas bruk ökar i samma takt

Dela
Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under det senaste året. En ny analys som har genomförts av Meltwater, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete med minst 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor. Samtidigt visar färsk nationell statistik att allt fler ungdomar använder snus och nya nikotinprodukter.

För fjärde året i rad har den tobaksförebyggande organisationen A Non Smoking Generation lanserat en rapport om hur tobak porträtteras i media, baserad på en analys som har genomförts av Meltwater. Den nya rapporten visar att reklam för vitt snus via influencers i sociala medier har ökat markant under 2021, och att nya varumärken har lanserats samt fått stor exponering sedan föregående år. Varumärkena Lyft, Loop och Volt har marknadsförts via 181 Instagram-inlägg i samarbete med 34 influencers till ett uppskattat värde av minst 11,8 miljoner kronor och en räckvidd på 4,3 miljoner. Analysen 2020 omfattade Lyft, Zyn och Nordic Spirit, som då hade publicerat 65 inlägg i samarbete med 13 influencers till ett uppskattat värde av 2,3 miljoner kronor och en räckvidd på 1,5 miljoner.

-       Det är tydligt hur tobaksindustrin når ut till helt nya målgrupper som varken rökt eller snusat tidigare. Dessa nya produkter blir en inkörsport till ett nikotinberoende och innebär att tobaksbruket bland unga ökar i stället för att minska, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Utöver tobaksreklamen i sociala medier belyser rapporten hur tobak porträtterades i redaktionella medier under första halvåret 2021. Likt tidigare år har tobaksföretagens ekonomiska vinster och utveckling på börsen fått stor medieexponering. Cirka 23 procent av artiklarna där tobak var huvudämnet handlade om ekonomi, jämfört med cirka 0,8 procent av artiklarna som berörde tobakens effekter på miljö och hållbarhet.

-       Det är problematiskt att tobak framställs som en viktig del av samhällsekonomin, när tobaksindustrins affärer i själva verket bygger på att locka barn in i ett skadligt beroende som leder till omfattande samhällskostnader och hotar en hållbar utveckling, säger Helen Stjerna.

Under våren ska regeringen presentera en förnyad ANDTS-strategi (strategi för politiken avseende alkohol, narkotika, dopning, tobak och nikotin, samt spel om pengar) och en proposition för reglering av nya nikotinprodukter. Propositionen ska behandlas i riksdagen före sommaren. 

-       För att vända den negativa trenden med ökande tobaksbruk bland unga krävs politiska åtgärder för att stoppa tobaksindustrins reklam. Inför stundande tobakspolitiska beslut uppmanar vi samtliga riksdagsledamöter att ta sitt ansvar och rösta för ungas hälsa och en hållbar framtid, säger Helen Stjerna.

Rapporten finns bifogad och tillgänglig på www.nonsmoking.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.

Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.

Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye