Transportföretagen välkomnar nye Arlandautredaren Peter Norman
Transportföretagen ser positivt på att regeringen nu går vidare med att se över hur Sveriges största flygplats ska framtidssäkras.
- Det är hög tid att regeringen tar konkurrensen mellan Arlanda och de andra nordiska storflygplatserna på allvar och ger Arlanda en ärlig chans att bli ett multimodalt nav och storflygplats. Vi behöver nu en framåtlutad utredning som visar hur Arlanda och därigenom även hur Sveriges tillgänglighet med flyg ska stärkas, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.
I Danmark träffades nyligen en blocköverskridande överenskommelse om utvecklingen av Kastrup. Där finns en politisk samsyn om att flyget kommer att återhämta sig efter pandemin och en majoritet av de danska politikerna är nu överens om och satsar nu på att utveckla Kastrup och behålla ställningen som ”den viktigaste hubben i norra Europa”. En bred politisk överenskommelse över partigränserna där fem partier deltar, säkrar nu att Kastrup, som även är Danmarks största arbetsplats, ges möjlighet att utvecklas vidare.
Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, menar att målet kanske inte ska vara ett ’Brommafierat’ Arlanda utan ett ’Kastrupfierat’ Arlanda.
- Vi ser en stor skillnad på om regeringen bara vill utveckla Arlanda för att avveckla Bromma, eller om man är intresserad att möta konkurrensen från till exempel Kastrup. Borde inte målet vara att både stärka flygplatsen, det svenska flygets konkurrenssituation och samtidigt bana väg för flygets omställning?
Den nya Arlandautredningen får bara fyra månader på sig. Redan 15 juni 2022 ska rapporten vara färdig.
- Det är väldigt kort tid. Det är mycket som ska göras, och många som skulle behöva höras, för att utredningen ska kunna utgöra grund för ett framåtlutat beslut om Arlandas framtid, säger Fredrik. Vi hade ärligt talat önskat oss högre ambition och längre tid. Att endast flytta över trafiken från Bromma och stärka kollektivtrafiken till Arlanda är inte lika ambitiöst som målsättningen i flygstrategin och det tidigare Arlandarådet.
I flygstrategin var målet att Arlanda skulle bli Nordens ledande flygplats med fler direktlinjer och stärkt tillgänglighet i hela landet. För att det ska ske måste förutsättningarna för flyget förbättras. Inte minst villkoren för själva flygbolagen.
- Vi saknar fortfarande ett helhetsgrepp om flyget i Sverige. Regeringen kan inte enbart fokusera på Arlandas framtid utan att även bestämma vad man vill göra med svenska flygets framtid på bredare front. Flyget är ett system och Bromma är hela Sveriges flygplats där passagerarflyg samsas med samhällsviktigt flyg som ambulansflyg och där många företag och anställda har sin försörjning direkt av flygplatsen. Vi är måna om att regeringen garanterar att företag och arbetstillfällen kan säkras. Ingen förtida avveckling av Bromma kan ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras, menar Fredrik Kämpfe.
Regeringen gör kopplingen i uppdraget till flygets omställning. I förra årets Brommautredning slogs fast att en flytt av flyget från Bromma till Arlanda enbart skulle ha försumbara klimateffekter. Fortsatt utveckling av elflyg och ökad användning av fossilfria bränslen har större betydelse, skriver den utredningen.
- Vi ser fram mot en dialog med Peter Norman om hur Arlanda ska utvecklas och bli en mer attraktiv flygplats och starkare multimodalt nav, men vi vill också lyfta blicken och diskutera förutsättningarna för att det fossilfria flyget verkligen kan utvecklas i Sverige, säger Fredrik.
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Välkommet regeringsbesked: Sjö- och luftfartens omställning ska påskyndas20.1.2025 09:29:06 CET | Pressmeddelande
Regeringens beslut att ge Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå stöd för att påskynda omställningen till en fossilfri sjö- och luftfart, är ett betydande steg framåt. Att Energimyndigheten nu uppdras att föreslå utformningen av sådana stöd visar en tydlig vilja från regeringen att prioritera en snabb och effektiv omställning inom transportsektorn.
Elektrifieringen av transportsektorn ska bli mer effektiv11.1.2025 09:55:38 CET | Pressmeddelande
Utredningen Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn har lämnat sitt slutbetänkande till infrastrukturminister Andreas Carlson. Utredningen innehåller flera förslag som syftar till att underlätta elektrifieringen av transportsektorn.
Fler ska gå arbetsmarknadsutbildningar 20253.1.2025 10:19:36 CET | Pressmeddelande
Det nya året inleds med besked från regeringen att fler arbetssökande ska gå arbetsmarknadsutbildningar. Detta är det något som Transportföretagen länge arbetat för och välkomnar.
Efter ny studiemodell: Allt fler klarar branschens yrkesprov16.12.2024 10:53:58 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har en ny modell kring yrkesprovet genomförts inom de fordonstekniska utbildningarna. Detta har lett till kraftigt förbättrade resultat på yrkesproven och fler elever godkända. I synnerhet är det inom lastbilsdelen av provet som resultaten förbättrats - på fyra år har de ökat inom samtliga av yrkesprovets elva delmoment.
Rapport: Arlandas svaga utveckling kostar Sverige miljarder29.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Upp emot 300 miljarder kronor har Arlandas svaga utveckling kostat Sverige de senaste tjugo åren. Om trenden fortsätter kan den totala samhällsekonomiska förlusten bli så stor som 1 700 miljarder fram till 2050. Det visar en analys som WSP har gjort på uppdrag av Transportföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum