Bilföretag utelämnar uppgifter om utsläpp och förbrukning i marknadsföring – ny lag väntas i vår
Oavsett om annonsen gäller en elbil eller en bil med förbränningsmotor anger allmänna råd* utfärdade av Konsumentverket att informationen ska finnas tillgänglig, särskilt när marknadsföringen avser en specifik bilmodell.
– Det är allvarligt att biltillverkarna struntar i att uppge information som konsumenter förväntar sig. Det är ännu viktigare idag än tidigare både eftersom fordonsskatten blir väldigt hög om utsläppen är höga, och eftersom förbrukningen även i elbilar påverkar kostnaden för att köra med bilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Men Volvo svarar att de tycker att det är oklart vad som gäller för en elbil. Mercedes svarar att de lagt uppgifterna bakom en länk med texten ”terms”, men att de ska se över detta. Polestar och Peugeot har inte lämnat någon kommentar.
– Vi anser att uppgifterna alltid måste finnas med. Därför har vi anmält annonserna från Volvo, Polestar, Mercedes och Peugeot till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring, säger Carl-Erik Stjernvall.
Samtidigt annonserar flera andra bilmärken sina produkter på korrekt sätt, med uppgifter om förbrukning, även för elbilar. Under den period M Sveriges granskning pågick annonserade Volkswagen, Cupra, Audi och Mazda bilar på rätt sätt.
Den första april i år kommer en ny lag sannolikt att ersätta de nuvarande allmänna råden. Då kan bilföretagen också komma att påföras sanktionsavgifter i enlighet med marknadsföringslagen, eftersom informationen ska anses vara av väsentlig betydelse för bilköpare.
*KOVFS 2018:3
Information om förbrukning och utsläpp för personbilar som kan köras på fossila drivmedel, på både fossila drivmedel och på el (hybridbilar) samt enbart på el, anges i enlighet med det EG typgodkännande som finns för bilen, se artikel 2 punkt 5 och 6 i direktiv 1999/94/EG.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum