Bilföretag utelämnar uppgifter om utsläpp och förbrukning i marknadsföring – ny lag väntas i vår

Dela
Vid marknadsföring av en specifik bilmodell ska uppgift om förbrukning och utsläpp generellt sett anges. Men enligt en granskning som Riksförbundet M Sverige genomfört vecka 1–2 i år saknas uppgifterna i en majoritet av de digitala annonser som kontrollerats. Det gäller bilarna Skoda Enyaq, Volvo XC40, Polestar 2, BMW i4, Mercedes C-klass och Peugeot 308. Av dessa har Skoda och BMW svarat oss att uppgifterna kommit bort av misstag och att man avsett åtgärda detta så fort som möjligt.

Oavsett om annonsen gäller en elbil eller en bil med förbränningsmotor anger allmänna råd* utfärdade av Konsumentverket att informationen ska finnas tillgänglig, särskilt när marknadsföringen avser en specifik bilmodell.

– Det är allvarligt att biltillverkarna struntar i att uppge information som konsumenter förväntar sig. Det är ännu viktigare idag än tidigare både eftersom fordonsskatten blir väldigt hög om utsläppen är höga, och eftersom förbrukningen även i elbilar påverkar kostnaden för att köra med bilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Men Volvo svarar att de tycker att det är oklart vad som gäller för en elbil. Mercedes svarar att de lagt uppgifterna bakom en länk med texten ”terms”, men att de ska se över detta. Polestar och Peugeot har inte lämnat någon kommentar.

– Vi anser att uppgifterna alltid måste finnas med. Därför har vi anmält annonserna från Volvo, Polestar, Mercedes och Peugeot till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring, säger Carl-Erik Stjernvall.

Samtidigt annonserar flera andra bilmärken sina produkter på korrekt sätt, med uppgifter om förbrukning, även för elbilar. Under den period M Sveriges granskning pågick annonserade Volkswagen, Cupra, Audi och Mazda bilar på rätt sätt.

Den första april i år kommer en ny lag sannolikt att ersätta de nuvarande allmänna råden. Då kan bilföretagen också komma att påföras sanktionsavgifter i enlighet med marknadsföringslagen, eftersom informationen ska anses vara av väsentlig betydelse för bilköpare.

*KOVFS 2018:3

Information om förbrukning och utsläpp för personbilar som kan köras på fossila drivmedel, på både fossila drivmedel och på el (hybridbilar) samt enbart på el, anges i enlighet med det EG typgodkännande som finns för bilen, se artikel 2 punkt 5 och 6 i direktiv 1999/94/EG.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 26
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye