Pressinbjudan: Nu tas första spadtaget för Kungliga Operan och Dramaten i Flemingsberg

Nationalscenerna Kungliga Operan och Dramaten flyttar gemensamt sina dekorverkstäder och ateljéer till Flemingsberg. Välkommen till pressträff i samband med det första spadtaget. Tisdag 22 februari kl. 13.30, Elektronvägen 1, Flemingsberg.
Skissbild; Kungliga Operans och Dramatens nya verkstäder och ateljéer i Flemingsberg.

Det bjuds på tilltugg och dryck och tal av nedanstående:

Birgitta Svendén, vd Kungliga Operan
Maria Groop Russel, vd Dramaten
Stefan Dahlbo, vd Fabege
Love Bergström, Huddinge kommun
Tobias Lundberg, MVB

Möjlighet ges till enskilda intervjuer på plats.

När den nya byggnaden står klar sommaren 2024 kommer den att inrymma både Kungliga Operans och Dramatens dekorverkstäder och ateljéer. Kungliga Operan kommer dessutom att ha repetitionssalar, delar av kostymförråden och arkiv i den omkring 12 000 kvm stora byggnaden som utvecklas av Fabege och kommer att ligga centralt i Flemingsberg.

Både Kungliga Operan och Dramaten har som nationalscener i uppdrag att värna om hantverkstraditionen och därmed skapa arbetsmöjligheter för unika kunskaper.

– I och med att vi nu får nya lokaler att verka i kan vi säkerställa att Kungliga Operan och Dramaten håller samma höga konstnärliga kvalitet och fortsätter vara en viktig aktör för hantverksskickligheten i Sverige även i framtiden. Vi är också glada att få vara en del av utvecklingen i Flemingsberg, säger Birgitta Svendén, vd Kungliga Operan och Maria Groop Russel, vd Dramaten.

Flemingsberg är ett av Sveriges största stadsbyggnadsprojekt med en vision för framtiden där 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökare förutspås samlas i framtiden.

Med för att fira att det första spadtaget tas finns medarbetare från Kungliga Operans och Dramatens verkstäder, styrelse och personer involverade i projektet från både Fabege, byggbolaget MVB, Huddinge kommun och Strategisk Arkitektur.

– När vi utvecklar Flemingsberg och en ny stadskärna ska vi se till att kunskap och kreativitet sammanförs med näringsliv, boende och fler besökare. Kungliga Operan och Dramaten är startskottet för det här spännande utvecklingsprojektet, säger Stefan Dahlbo, vd på Fabege.

– Visionen om den nya pulserande regionala kärnan Flemingsberg blir alltmer en verklighet, och Kungliga Operan och Dramaten är ett stort kliv på vägen. Kulturen tar en tydligare plats i området vid sidan av de redan framstående kvalitéerna inom forskning, sjukvård och utbildning, säger Love Bergström, ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott Huddinge kommun.

Flytten till Flemingsberg innebär att Kungliga Operan och Dramaten lämnar sitt produktionscenter i Gäddviken, Nacka, i samband med att hyreskontraktet där går ut 2024.

För mer information och osa för att delta vid spadtaget (senast 18 feb):
Jenny Mattsson, pressansvarig Kungliga Operan, jenny.mattsson@operan.se 0733-93 67 67
Lena Törner, pressansvarig Dramaten, lena.torner@dramaten.se 0703-72 61 47

Kulissförberedelser för Kungliga Operans föreställning Drömmen om Svansjön. Foto Kungliga Operan/Kristoffer Thessman
Kungliga Operans och Dramatens dekorverkstad i Gäddviken.Foto: Sören Vilks

World premiere and much awaited renewal on stage together: Timulak/Portner by the Royal Swedish Ballet6.2.2024 12:36:06 CET | Pressmeddelande

A strong relationship between scenography and choreography is the common denominator for the two modern works Bathtub Ballet and Totality in parts. Emma Portner – one of the dance world's most acclaimed choreographers today – takes over the Royal Swedish Opera's main stage together with 25 bathtubs and seven dancers. "For both me and many of the dancers, this piece is the biggest challenge of our careers so far," says Emma Portner.

Kungliga Operan och Dramaten på Folk och Kultur: Larmen om miljonhyror för kulturen och byggnader som vittrar sönder - vad är lösningen?6.2.2024 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Under kulturkonventet anordnar Kungliga Operan och Dramaten ett gemensamt seminarium om hyresmodellerna för statens kulturinstitutioner. Värdar är Fredrik Lindgren, vd för Kungliga Operan och Kitte Wagner, nytillträdd vd för Dramaten. Seminariet äger rum i Eskilstuna den 8 februari kl 10.00 – 10.45 på Stiga Arena, Folk och Kulturs stora scen.