Skyddsstopp på pendeltågen

Det tog mig drygt trettio år innan jag som skyddsombud fick möjlighet att medverka vid ett skyddsstopp. Fast då endast i en rådgivande roll som ombudsman. Stoppet läggs rent faktiskt av modiga och kunniga skyddsombud på arbetsplatsen.
Ett skyddsstopp är den möjlighet som återfinns i Arbetsmiljölagen där arbetstagarna konkret övertar arbetsgivarens arbetsledningsrätt. I det aktuella fallet, som rör ensamarbete, är det dessutom så att ett stopp ska göras i förväg.
Trots detta kan jag inte låta bli att känna mig lite bekymrad inför framtiden. Eftersom hela bakgrunden till skyddsstoppet vilar på ett politiskt beslut i Region Stockholms trafikförvaltning. Man har velat pruta på notan för pendeltågstrafiken. Med förevändningen att kameror för övervakning vid av- och påstigning gör tågvärdarna överflödiga. Pendeltågen kan köras med enbart lokföraren ombord, tänker Region Stockholm. Det man inte tar höjd för då är lokförarens arbetsmiljö vid en allvarlig händelse. Faktum kvarstår, Region Stockholms trafikförvaltning tar inte höjd för några som helst arbetsmiljökonsekvenser i sitt beslut, även då det innebär en enorm påverkan att införa ensamarbete. Någon riskbedömning utifrån arbetsmiljökonsekvenserna har trafikförvaltningen inte gjort, trots påpekanden från oppositionen, och trots att Arbetsmiljölagen säger att den som fattar beslut i fråga som rör arbetsmiljö ska riskbedöma detta före beslut.
Nu har frågan fastnat, och hanteras mellan utförande tågbolag, MTR, och berörda skyddsorganisationer.
Men vad händer i framtiden? Vad händer i framtiden om en beställare av pendeltågstrafik, var som helst i landet, bestämmer sig för att redan vid anbudsförfarandet att det nog blir billigare att göra ensambemanning till norm? Den som ska lägga ett anbud får ta med det i beräkningen.
Där uppdragsgivaren tycker att det är rimligt att en lokförare själv ska hantera allvarliga incidenter. Det kan handla om allt från en evakuering till att en människa blivit påkörd. Det blir ju billigast så.
Jag vet inte, men jag är rädd för att det kommer att ske.
Det jag däremot vet är att det inte är så enkelt att en uppdragsgivare bestämmer fullt ut hur ett arbete ska utföras. Arbetsmiljölagen sätter nämligen en nedre gräns som säger att ohälsa och olyckor ska förebyggas. Och när det kommer till just ensamarbete så finns det ganska mycket att ta fasta på i lagens förarbeten. Detta kopplat till att arbetsgivarbegreppet i Arbetsmiljölagen, och dess föreskrifter har en vid tolkning. Det är rent av så att i föreskrifterna om just ensamarbete så äger de tillämpning strikt mot arbetstagaren, arbetsgivaren definieras inte alls.
Som ombudsman i en fackförening som organiserar lokförare och andra som riskerar att få sin arbetsmiljö havererad av kostnadsjagande uppdragsgivare så ser jag en konfliktfylld framtid framför mig. Ett prutat anbud kommer att angripas med tvister och begäran om åtgärder för att i efterhand säkerställa arbetsmiljön för de som sätts att utföra arbetet. Och detta i processer där lagen tydligt anger att den som fattar beslut måste tänka på arbetsmiljön i förväg.
Just så som i fallet med Region Stockholm och pendeltågen.
Tomas Fröstberg
ombudsman Fackförbundet ST
Nyckelord
Bilder
Om
ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.
Följ Fackförbundet ST
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST
Informationsplikt varken rättssäkert eller effektivt12.3.2025 08:49:22 CET | Pressmeddelande
Fackförbundet ST avstyrker införandet av en informationsplikt för statliga tjänstemän att rapportera personer som saknar tillstånd att vistas i landet. Förbundet menar att förslaget undergräver rättssäkerheten, och anser dessutom att den bakomliggande utredningen inte kunnat visa hur informationsplikten på ett effektivt sätt skulle minska skuggsamhället. Det skriver förbundet i sitt remissvar på utredningen Vissa åtgärder för stärkt återvändandeverksamhet och utlänningskontroll (SOU 2024:80).
Fackförbundet ST kräver slopad karensdag10.3.2025 16:00:44 CET | Pressmeddelande
Dagens karensdag leder till stor ojämlikhet mellan den som alltid måste vara på plats på jobbet och den som kan arbeta hemifrån. När Fackförbundet ST idag lämnar över yrkanden till arbetsgivarparterna inom högskoleområdet och järnvägsinfrastruktur, är slopad karensdag därför ett av de viktigaste förhandlingskraven. ST vill också genomföra en arbetstidsförkortning och utöka möjligheten att arbeta på distans.
Statligt anställda utsätts för sexuella trakasserier från medborgare6.3.2025 09:00:49 CET | Pressmeddelande
Sexuella trakasserier på arbetsmarknaden är fortfarande ett allvarligt problem, det visar Fackförbundet STs nya rapport Sexuella trakasserier på jobbet. Mer än var femte ung kvinna som jobbar inom staten eller på statligt uppdrag uppger att hon blivit utsatt för sexuella trakasserier.
Fackförbundet ST stämmer staten för Rebellmammans uppsägning4.3.2025 13:02:08 CET | Pressmeddelande
Fackförbundet ST har idag lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt för att Energimyndigheten skiljde den så kallade Rebellmamman från sin anställning vid myndigheten. ST menar att anställningens avslutning är en repressalie för att hon nyttjat sin yttrandefrihet och demonstrationsfrihet, och därigenom har staten kränkt hennes grundläggande fri- och rättigheter. För hennes räkning kräver fackförbundet ST ett skadestånd om 200 000 kronor, samt ersättning för förlorad arbetsinkomst för fem månader.
Tågpersonal kräver slopad karensdag20.2.2025 10:27:54 CET | Pressmeddelande
Slopad karensdag och sjuklön från dag 1. Det är ett av kraven som Fackförbundet ST ställer när avtalen inom spårtrafiken nu ska omförhandlas. ST kräver också att ensamarbetet avskaffas för de mest olycksdrabbade tjänsterna. I likhet med förbundets generella förhandlingsprincip kräver ST även en siffersatt löneutveckling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum