Schibsted ny huvudägare i det svenska techbolaget Turnr

Turnr har utvecklat en mer hållbar lösning för att hantera e-handlarnas returflöden – dels som en vanlig retur och dels konsument till konsument (C2C) där de kan slussa returer direkt till en ny kund. Syftet är att minska miljöpåverkan och kapa kostnader, samtidigt som slutkunden enkelt kan byta, returnera och reklamera produkter med ett klick.
Schibsted Ecommerce & Distribution, som bland annat driver Dooris i Sverige samt Helthjem och Morgenlevering i Norge med fokus på paketleveranser, går nu in som huvudägare i bolaget.
– Turnr har utvecklat ett unikt koncept för att förenkla returer för både nätbutiker och kunder, samtidigt som miljöavtrycket minskar avsevärt. Det här ska bli otroligt spännande att utveckla vidare, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerce & Distribution.
Varje år levereras över 200 miljoner paket i Sverige som kommer från e-handeln och mer än var fjärde av alla dessa paket skickas tillbaka i retur. Inom mode är returandelen upp mot 60 procent. Flera studier visar även att returgods kan färdas tusentals kilometer genom ett antal länder på väg till en ny ägare.
– Med vår plattform kan returer omdirigeras automatiskt till nya köpare som bor i närområdet, istället för att skickas hundratals mil bara för att packas om. Under pilotprojektet minskade transportavståndet med upp till 95 procent och själva returen såldes om igen tolv gånger så snabbt, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, och fortsätter:
– Vi är oerhört stolta över att Schibsted är med på resan mot en bättre framtid. Deras uttalade hållbarhetsarbete, tidigare track record och innovationsvilja gör dem till en viktig del i Turnrs fortsatta expansion mot enklare och hållbarare returer.
Turnr har bland annat avtal med Dooris för att lösa själva transporterna på den svenska marknaden. Dooris hämtar upp returen utanför dörren eller i brevlådan och sen levereras paketet direkt till nästa mottagare, som antingen är en ny konsument som köpt returen (C2C) eller tillbaks till e-handlaren om returen inte är såld.
– Vi har redan nätverket på plats, och nu vill vi påskynda det gröna skiftet i vår bransch. Det här är bara början på ett antal investeringar vi vill göra för att bygga nya, mer hållbara e-handelslösningar på den nordiska marknaden, säger Cathrine Laksfoss.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerse & Distribution. E-post: cathrine.laksfoss@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum